پژوهش حاضر با هدف بررسی دوره دکتری تکنولوژی آموزشی در سطح جهانی و ارائه برنامهای جامع جهت راهاندازی این دوره در دانشگاه علامه طباطبایی انجام شد. سؤالهای اساسی در این پژوهش عبارت بود از: دوره دکتری تکنولوژی آموزشی در سطح جهانی دارای چه ضرورتها و اهدافی بوده و چگونه اجرا میشود؟ چگونه میتوان دوره دکتری تکنولوژی آموزشی درایران را براساس تجارب جهانی طراحی و اجرا کرد؟ به منظور بررسی تجارب جهانی و پاسخ به سؤالهای فوق، تعدادی از دانشگاههای معتبر جهانی انتخاب و برنامه آموزشی آنها در دوره دکتری تکنولوژی آموزشی موردمطالعه قرار گرفت. با استفاده از نتایج مطالعه انجام شده، پرسشنامهای به منظور طراحی دوره دکتری رشته مذکور در ایران تهیه و پس از محاسبه روایی و پایایی آن در اختیار اساتید و کارشناسانارشد این رشته قرار گرفت. با استفاده از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی یافتههای بدست آمده با بهرهگیری از روشهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نهایتاً یک برنامه آموزشی مبتنی بر تجارب جهانی و نیازهای ملَی ارائه گردید که در متن مقاله حاضر به جزئیات و چگونگی انجام این امر پرداخته شده است.
The purpose of this research was to study of Ph.D instructional technology program at global level in order to designing a comprehensive plan for Allameh Tabatabaii University. The important questions of the study were: What are objectives and necessaries of Ph.D instructional technology program at global level and how it dons? How we can design a comprehensive plan of Ph.D instructional technology program for Allameh Tabatabaii University? In order to study global experiences in this area, some of the high rank universities selected and studied their educational programs. So, according to review of global situations, a questionnaire designed and applied on Iranian instructional technology teachers and experts. By analytical and descriptive methods, a suitable program designed for instructional technology in Ph.D. level of this subject.