عزت نفس یکی از مباحث مهم روانشناختی و رواندرمانی هست و عوامل زیادی از قبیل کیفیت روابط والدین و انگیزه پیشرفت در آن تأثیر میگذارند. هدف این پژوهش بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم کیفیت روابط والدین (پدر و مادر)، انگیزه پیشرفت و انگیزه تحصیلی بر عزتنفس دانش آموزان هست. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی در پایه ششم شهر تهران در سال 1393 بودند که تعداد 247 نفر از دانش آموزان شهرستان شهریار تهران با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. نتایج نشان داد که کیفیت زندگی والدین و انگیزه پیشرفت و همچنین انگیزه تحصیلی بهعنوان متغیر میانجی بر عزتنفس دانش آموزان تأثیر داشته است (01/0> p). با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد که کیفیت روابط والدین و انگیزه پیشرفت و همچنین داشتن انگیزه تحصیلی باعث افزایش عزتنفس دانش آموزان شده و بهطورکلی مدل پژوهش تأیید می شود.
Self-esteem is one of the important issues in psychology and psychotherapy, on which so many factors have influence. The purpose of this research was to investigate the direct and indirect effects and achievement motivation and academic motivation on students’ self-esteem. The statistical population consisted of all the students of grade six at primary schools in Tehran in 1393 academic year. 247 students were chosen for the investigation based on stratified sampling. The results showed parents relations quality and motivation achievement and also academic motivation as a moderate variable influencing students’ self-esteem (p < 0/01). Based on the results of this study, we can say parents' relations quality and achievement motivation and also having academic motivation increase students’ self-esteem, and study model was verified in totality.