اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر سرمایه روانشناختی و سرزندگی تحصیلی

کیومرث کیوان؛ همایون هارون رشیدی؛ کبری کاظمیان مقدم

دوره 18، شماره 64 ، تیر 1401، ، صفحه 109-127

https://doi.org/10.22054/jep.2023.66030.3562

چکیده
  این پژوهش با هدف اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر سرمایه روان‌شناختی و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان پسر مدارس شاهد شهر دزفول انجام شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل و روش نمونه برداری بصورت در دسترس، 30 نفر انتخاب شد و بصورت تصادفی در دو گروه (15 نفری کنترل و آزمایش) گمارده شد. به منظور گردآوری داده‌ها ...  بیشتر

اثربخشی آموزش خرد بر سرمایه روانشناختی و سلامت معنوی دانش‌آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران

بهزاد شوقی؛ سمیه رباط میلی؛ بیتا نصرالهی

دوره 18، شماره 64 ، تیر 1401، ، صفحه 199-221

https://doi.org/10.22054/jep.2023.63100.3452

چکیده
  روش: این مطالعه با عنوان بررسی اثربخشی آموزش خرد بر سرمایه روانشناختی دانش‌آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران در سال 1398 انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ زمان گردآوری داده ها مقطعی و به لحاظ روش گردآوری داده ها یا ماهیت پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش ...  بیشتر

ارزیابی مدل نقش مهارت حل مسأله اجتماعی و سرمایه روانشناختی برفرسودگی تحصیلی با میانجی‌گری وجدان تحصیلی و کمک‌طلبی تحصیلی

شهاب فطین؛ سیمین حسینیان؛ علی اصغر اصغر نژاد فرید؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی

دوره 16، شماره 56 ، تیر 1399، ، صفحه 31-56

https://doi.org/10.22054/jep.2020.23927.1898

چکیده
  هدف پژوهش حاضر‌ ارزیابی مدل تبیین فرسودگی تحصیلی بر اساس متغیرهای حل مساله اجتماعی، سرمایه روانشناختی، وجدان تحصیلی و کمک‌طلبی تحصیلی و تعیین تناسب مدل نظری ارائه شده با داده‌های واقعی بود. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی با تاکید بر روابط علّی ممکن بر پایه مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام یافته است. جامعه‌ی آماری را دانش‌آموزان ...  بیشتر

روانشناسی یادگیری
بررسی رابطه برآورده شدن نیاز های اساسی روانشناختی و رضایت از زندگی: نقش واسطه ای انگیزش پیشرفت و سرمایه های روانشناختی

رضا پورحسین؛ سحر احسانی؛ نرگس انسانی مهر؛ رضا نبی زاده

دوره 14، شماره 50 ، دی 1397، ، صفحه 71-87

https://doi.org/10.22054/jep.2019.38898.2548

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط نیازهای اساسی روانشناختی با رضایت از زندگی هم چنین نقش واسطه ای انگیزش پیشرفت و سرمایه های روانشناختی انجام شد. روش مورد استفاده در این پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. برای انجام این پژوهش 201 نفر از دانشجویان دختر و پسر (110 دختر و 91 پسر) دانشگاه تهران با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه ...  بیشتر