مهتاب چنگایی؛ حسین سلیمی بجستانی؛ کیومرث فرحبخش؛ آسیه شریعتمدار؛ نور علی فرخی
چکیده
ﭼﮑﯿﺪه این ﭘـﮋوﻫﺶ با هدف ﺗـﺪوﯾﻦ الگوی مفهومی مشروطی تحصیلی بر اساس تجارب زیسته دانشجویان مشروط و متون پژوهشی با روش تحقیق کیفی پدیدار شناسی انجام شد. به این منظور ۱۲ مصاحبه نیمه ساختاریافته با ۱۰ دانشجوی زن و۲ دانشجوی مرد که در وضعیت مشروطی تحصیلی بودند، بصورت نمونه گیری هدفمند بعمل آمد. مصاحبه های ضبط شده بصورت مکتوب و با روش ...
بیشتر
ﭼﮑﯿﺪه این ﭘـﮋوﻫﺶ با هدف ﺗـﺪوﯾﻦ الگوی مفهومی مشروطی تحصیلی بر اساس تجارب زیسته دانشجویان مشروط و متون پژوهشی با روش تحقیق کیفی پدیدار شناسی انجام شد. به این منظور ۱۲ مصاحبه نیمه ساختاریافته با ۱۰ دانشجوی زن و۲ دانشجوی مرد که در وضعیت مشروطی تحصیلی بودند، بصورت نمونه گیری هدفمند بعمل آمد. مصاحبه های ضبط شده بصورت مکتوب و با روش کولایزی تجزیه وتحلیل گردید. هم چنین ۲۵ متن پژوهشی مرتبط با موضوع با روش تحلیل محتوا تجزیه وتحلیل شد. بطور کلی ۶ مضمون عوامل فردی، خانوادگی، آموزشی، اقتصادی- اجتماعی وراهبرد های مقابله ای غیر انطباقی با ۲۵ زیر مضمون از تحلیل ها بدست آمد که با سازماندهی آنها در قالب پیشایندهای(علّی، مداخله گر، زمینه ای) مشروطی، راهبردها/ واکنش ها و پیامدها، الگوی مفهومی مشروطی تدوین گردید. با توجه به الگوی حاصله، به نظر می رسد درصورت استمرار شرایط و عدم مداخله، مشکل عدم موفقیت تحصیلی دانشجویان هم چنان تداوم یافته و حتی تشدید شود. برای کمک به چنین دانشجویانی برای خروج از این چرخه، مداخلات چند بعدی و از جمله مشاوره های روان شناختی پیشنهاد می گردد.
ذبیح پیرانی؛ علی رضا فقیهی؛ سید علی موسوی
چکیده
هنجار غالب ارزیابی نظام آموزشی در کشورمان در سطوح مختلف، برای موفقیت تحصیلی صرفاً نمره است. از اینرو، واکاوی درک کنشگران مختلف درگیر از مفهوم موفقیت تحصیلی در کنار این نگاه ضروری است. پژوهش حاضر با روش کیفی پدیدارشناختی در پی فهمی از این مفهوم بود. روش گردآوری اطلاعات و نمونهگیری به ترتیب مصاحبههای نیمه ساختاریافته و هدفمند بود ...
بیشتر
هنجار غالب ارزیابی نظام آموزشی در کشورمان در سطوح مختلف، برای موفقیت تحصیلی صرفاً نمره است. از اینرو، واکاوی درک کنشگران مختلف درگیر از مفهوم موفقیت تحصیلی در کنار این نگاه ضروری است. پژوهش حاضر با روش کیفی پدیدارشناختی در پی فهمی از این مفهوم بود. روش گردآوری اطلاعات و نمونهگیری به ترتیب مصاحبههای نیمه ساختاریافته و هدفمند بود و بنابر بر قاعده رایج "اشباع نظری" در روشهای کیفی، حجم نمونه با دانشآموزان، اولیاء و معلّمان تا 23 مصاحبه ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از الگوی چند مرحلهای کولایزی استفاده شد. تمامی دادههای مرتبط در قالب مقولات فرعی، اصلی/کلان و محوری سازماندهی شدند. بر این اساس 61 مفهوم فرعی، 5 مقوله اصلی(دانشآموزان)، 3 مقوله (اولیاء) و 4 مقوله (معلّمان) حاصل شدند. واکاوی تجربههای زیسته این کنشگران با تضاد دیدگاهها و برخی شباهتها همراه بودند. «موفقیت در کنکور»، «نمره» و «شغلگزینی» از جمله شباهتها و تأکید بر «موفقیتهای چندگانه»، «جایگاه خانواده»، «تأکید صرف بر نتیجه کنکور» و «الگوی رشته تجربی» نیز حاکی از برخی تفاوت دیدگاهها بودند. تجربه زیسته دانشآموزان در درک موفقیت تحصیلی ناظر بر موفقیتهای متکثرتر، در نزد اولیاء به موفقیتهای میانیتر مانند سربلندی خانواده محدود و از نظر معلمین، تقلیل موفقیت تحصیلی به نتیجه محض کنکور خاصه رشته تجربی بود. بنابر مجموع یافتهها، میتوان گفت دیدگاه تقلیلگرایی موفقیت تحصیلی در نزد معلّمان بیشترین و برای دانشآموزان کمترین بود و مابین این دو، دیدگاه اولیاء به چشم میخورد. دیگر اینکه تجارب معلمین با رویه غالب نظام کنکور که صرفاً رتبه ملاک موفقیت تحصیلی است قرابت بیشتری دارد.