ذبیح پیرانی؛ علی رضا فقیهی؛ سید علی موسوی
چکیده
هنجار غالب ارزیابی نظام آموزشی در کشورمان در سطوح مختلف، برای موفقیت تحصیلی صرفاً نمره است. از اینرو، واکاوی درک کنشگران مختلف درگیر از مفهوم موفقیت تحصیلی در کنار این نگاه ضروری است. پژوهش حاضر با روش کیفی پدیدارشناختی در پی فهمی از این مفهوم بود. روش گردآوری اطلاعات و نمونهگیری به ترتیب مصاحبههای نیمه ساختاریافته و هدفمند بود ...
بیشتر
هنجار غالب ارزیابی نظام آموزشی در کشورمان در سطوح مختلف، برای موفقیت تحصیلی صرفاً نمره است. از اینرو، واکاوی درک کنشگران مختلف درگیر از مفهوم موفقیت تحصیلی در کنار این نگاه ضروری است. پژوهش حاضر با روش کیفی پدیدارشناختی در پی فهمی از این مفهوم بود. روش گردآوری اطلاعات و نمونهگیری به ترتیب مصاحبههای نیمه ساختاریافته و هدفمند بود و بنابر بر قاعده رایج "اشباع نظری" در روشهای کیفی، حجم نمونه با دانشآموزان، اولیاء و معلّمان تا 23 مصاحبه ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از الگوی چند مرحلهای کولایزی استفاده شد. تمامی دادههای مرتبط در قالب مقولات فرعی، اصلی/کلان و محوری سازماندهی شدند. بر این اساس 61 مفهوم فرعی، 5 مقوله اصلی(دانشآموزان)، 3 مقوله (اولیاء) و 4 مقوله (معلّمان) حاصل شدند. واکاوی تجربههای زیسته این کنشگران با تضاد دیدگاهها و برخی شباهتها همراه بودند. «موفقیت در کنکور»، «نمره» و «شغلگزینی» از جمله شباهتها و تأکید بر «موفقیتهای چندگانه»، «جایگاه خانواده»، «تأکید صرف بر نتیجه کنکور» و «الگوی رشته تجربی» نیز حاکی از برخی تفاوت دیدگاهها بودند. تجربه زیسته دانشآموزان در درک موفقیت تحصیلی ناظر بر موفقیتهای متکثرتر، در نزد اولیاء به موفقیتهای میانیتر مانند سربلندی خانواده محدود و از نظر معلمین، تقلیل موفقیت تحصیلی به نتیجه محض کنکور خاصه رشته تجربی بود. بنابر مجموع یافتهها، میتوان گفت دیدگاه تقلیلگرایی موفقیت تحصیلی در نزد معلّمان بیشترین و برای دانشآموزان کمترین بود و مابین این دو، دیدگاه اولیاء به چشم میخورد. دیگر اینکه تجارب معلمین با رویه غالب نظام کنکور که صرفاً رتبه ملاک موفقیت تحصیلی است قرابت بیشتری دارد.
محمدعلی رستمی نژاد
چکیده
توسـعه آمـوزش الکترونیکـی در آمـوزش عـالی ایـران بسـیار سـریعتر از آمـوزش- پـرورش و کارآموزی است. با این وجود ریزش، مشروطی و افت تحصیلی یکـی از چالش هـایی مشـترکی است که نه تنها آموزش عالی ایران بلکه تمام کشورهای جهان با آن مواجه هسـتند. بـا توجـه بـه پیچیدگی پدیده افت تحصیلی، این پژوهش سعی دارد، عوامل پیشبینی کننـده میـزان موفقیـت ...
بیشتر
توسـعه آمـوزش الکترونیکـی در آمـوزش عـالی ایـران بسـیار سـریعتر از آمـوزش- پـرورش و کارآموزی است. با این وجود ریزش، مشروطی و افت تحصیلی یکـی از چالش هـایی مشـترکی است که نه تنها آموزش عالی ایران بلکه تمام کشورهای جهان با آن مواجه هسـتند. بـا توجـه بـه پیچیدگی پدیده افت تحصیلی، این پژوهش سعی دارد، عوامل پیشبینی کننـده میـزان موفقیـت دانشجویان الکترونیکی را شناسایی کند. با اسـتفاده از روش تحقیـق علـی- مقایسـهای داده هـای حاصل از 1011 دانشجوی الکترونیکی در مرکز آمـوزش الکترونیکـی دانشـگاه علـم و صـنعت ایران، بر اساس متغیرهای دموگرافیک، پیشینه تحصیلی، نحوه پذیرش و محل سـکونت بررسـی شد. نتایج تحلیـل رگرسـیون نشـان داد، متغیرهـای دموگرافیـک (جنسـیت، سـن، تأهـل)، 5,17 درصد و متغیرهای مربوط به پیشینه تحصیلی (فاصله بین دو مقطع تحصیلی، معـدل مقطـع قبـل(، 14 درصد و محل سکونت همراه بـا نحـوه پـذیرش دانشـجو 24%از تغییـرات معـدل دانشـجو در تحصیل الکترونیکی را تبیـین می کنـد. نتـایج نشـان داد، مـدل رگرسـیونی کـه متغیرهـای محـل سکونت همراه با نحوه پذیرش به آن وارد شـده اسـت، از قـدرت پیشبینـی بیشـتری برخـوردار است. برای مقایسه معدل دانشجویان الکترونیکی در دو روش پذیرش از طریق کنکور در مقابل آزمون درون دانشگاهی، آزمونتی مستقل به کار رفت. نتایج معنی داری تفاوت بین میانگین هـا را نشان داد این نتیجـه حـاکی سـت، دانشـجویانی کـه بـه روش آزمون داخلی پذیرفته شده اند به مراتب معدل بالاتری نسبت به پذیرفته شـدگان کنکـور دارنـد . مضاف بر این، با توجه به اهمیت متغیر نحوه گزینش در مدل رگرسـیون ایـن پـژوهش، تجدیـد نظر در نحوه گزینش دانشجوی الکترونیکی از طریق کنکور را پیشنهاد می کند.
عباس رضوی؛ مجید جعفری زاده
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین تماشای برنامه های تلویزیون و موفقیت تحصیلی دانش آموزان انجام شده است. بدین منظور از میان کلیه دانش آموزان پسر مدارس راهنمایی شهر کرمان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای 6۰۰ دانش آموز انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه ای استفاده شد. با اجرای این پرسشنامه محقق ساخته بر روی یک ...
بیشتر
این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین تماشای برنامه های تلویزیون و موفقیت تحصیلی دانش آموزان انجام شده است. بدین منظور از میان کلیه دانش آموزان پسر مدارس راهنمایی شهر کرمان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای 6۰۰ دانش آموز انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه ای استفاده شد. با اجرای این پرسشنامه محقق ساخته بر روی یک گروه ۱۰۰ نفری و انجام آزمون آلفای کرانباخ از پایا بودن پرسشنامه اطمینان حاصل شد. برای تامین اعتبار یا روایی ابزار جمع آوری داده ها از نظر ۷ تن از متخصصان مرتبط با موضوع استفاده شد. داده های به دست آمده از اجرای اصلی با استفاده از روش های آماری توصیفی مانند میانگین و درصد و نیز روش های آماری استباطی مانند همبستگی، آزمون خی دو و اتک نمونه ای تحلیل گردید. یافته های این پژوهش نشان داد که بین تماشای تلویزیون و موفقیت تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین بین نوع برنامه مورد علاقه دانش آموزان و موفقیت تحصیلی آنان رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که دانش آموزان به برنامه های مخصوص بزرگسالان تمایل بیشتری نشان داده اند.