حسین زارع؛ احمد علیپور؛ رضا رحیمی
دوره 10، شماره 31 ، فروردین 1393، ، صفحه 61-80
چکیده
هدف اصلی این پژوهش مقایسه سبکهای شناختی دانش آموزان دختر و پسر رشتههای کامپیوتر و علوم انسانی شهرستان قروه بود . مطالعه حاضر از نوع علّی-مقایسهای (پس رویدادی) است. در این مطالعه 152نفر از دانش آموزان (76 دختر و 76 پسر) از هنرستانها و دبیرستانها به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. از آزمودنیها خواسته شد ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش مقایسه سبکهای شناختی دانش آموزان دختر و پسر رشتههای کامپیوتر و علوم انسانی شهرستان قروه بود . مطالعه حاضر از نوع علّی-مقایسهای (پس رویدادی) است. در این مطالعه 152نفر از دانش آموزان (76 دختر و 76 پسر) از هنرستانها و دبیرستانها به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. از آزمودنیها خواسته شد آزمون گروهی اشکال نهفته را تکمیل کنند. جهت تحلیل دادهها از آزمون t دو جامعه مستقل، آزمون تحلیل واریانس عاملی و آزمون کولموگروف- اسمیرنوف استفاده شد.نتایج نشان داد که بین سبکهای شناختی دانش آموزان رشتههای کامپیوتر و علوم انسانی و نیز دختران و پسران تفاوت معنی داری وجود دارد، بدین معنی که سبک شناختی دانش آموزان رشته کامپیوتر در مقایسه با دانش آموزان علوم انسانی و نیز پسران در مقایسه با دختران بیشتر نابسته به زمینه است. اثر متقابل جنس و رشته تحصیلی نیز بر سبکهای شناختی، معنادار نبود.نتایج این مطالعه مؤید نظریههایی است که توسط ویتکین در سال1981 و گشویند-بهان-گالابوردا در سال 1982 عنوان شده است.
علیرضا کاکاوند؛ زهرا لبادی؛ شکرانه زارعی
دوره 9، شماره 27 ، فروردین 1392، ، صفحه 29-49
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطهی کمالگرایی با سبکهای چندگانه شناختی شامل؛ تفکر سازنده، مقابله عاطفی، مقابله رفتاری، تفکر خرافاتی، تفکر طبقهبندی شده، تفکر اسرارآمیز و خوشبینی سادهلوحانه بود. در این مطالعه 330 دانشآموز دختر دبیرستانی در شهر کرج به روش نمونهگیری خوشهای- چند مرحلهای انتخاب شدند، پرسشنامههای کمالگرایی ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رابطهی کمالگرایی با سبکهای چندگانه شناختی شامل؛ تفکر سازنده، مقابله عاطفی، مقابله رفتاری، تفکر خرافاتی، تفکر طبقهبندی شده، تفکر اسرارآمیز و خوشبینی سادهلوحانه بود. در این مطالعه 330 دانشآموز دختر دبیرستانی در شهر کرج به روش نمونهگیری خوشهای- چند مرحلهای انتخاب شدند، پرسشنامههای کمالگرایی (تری شورت، 1995) و تفکر سازنده (اپستین و مییر، 1994) برای نمونه انتخاب شده اجرا گردید. دادههای جمع آوری شده با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره به روش همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که بین کمالگرایی مثبت با سبکهای شناختی رابطه مستقیم و معنادار و بین کمالگرایی منفی با سبکهای شناختی رابطه معکوس معنادار وجود دارد. در کمالگرایان مثبت بین مقابله عاطفی با مشکلات، مقابله رفتاری با مشکلات و خوشبینی رابطه مستقیم معنادار و بین تفکر اسرارآمیز و تفکر طبقهبندی شده رابطه معکوس معنادار وجود داشت و بین تفکر کلی سازنده و تفکر خرافاتی رابطه معنادار وجود نداشت. کمال گرایی منفی با تفکر کلی سازنده و تمام زیرمقیاس های آن رابطه معکوس معنادار و با خوش بینی رابطه معنادار نداشت. یافتههای پژوهش نشان داد که کمالگرایان مثبت از تفکر مثبت برخوردار بوده و به شکل فعالانه در قالب روشهای رفتاری و عاطفی به حل مشکلات خود میپردازند و از تفکرات منفی دوقطبی، خرافاتی و اسرارآمیز پائین و خوشبینی بالایی برخوردارند و در مقابل کمالگرایان منفی از تفکر مثبت برخوردار نبوده و از روشهای عاطفی و رفتاری در مقابله با مشکلات استفاده نمیکنند. اما از تفکرات مخرب هم خود را دور نگه میدارند و میزان خوشبینی آنها بسیار پائین است. در کل نتایج بدست آمده در کمالگرایان منفی نشاندهنده ناسازگاریهایی در روشهای مقابله با مشکلات و الگوهای فکری بوده و کمالگرایان مثبت به شیوهای مناسب با مشکلات خود رویارویی میکنند.