منصور سلمانی؛ احمد خامسان؛ محمدرضا اسدی یونسی اسدی یونسی
چکیده
پژوهشهای گذشته ارتباط بین باورهای انگیزشی با جوکلاس و تعللورزی را نشان دادهاند. در پژوهش حاضر ضمن ارائهی شاخصهای روانسنجی پرسشنامهی محیط یادگیری کلاس (جوّ کلاس)، نقش واسطهای باورهای انگیزشی در رابطۀ ادراک از جوّ کلاس و تعللورزی دانشجویان بررسی شده است. ۱۹۶ دانشجوی دانشگاه بیرجند به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و ...
بیشتر
پژوهشهای گذشته ارتباط بین باورهای انگیزشی با جوکلاس و تعللورزی را نشان دادهاند. در پژوهش حاضر ضمن ارائهی شاخصهای روانسنجی پرسشنامهی محیط یادگیری کلاس (جوّ کلاس)، نقش واسطهای باورهای انگیزشی در رابطۀ ادراک از جوّ کلاس و تعللورزی دانشجویان بررسی شده است. ۱۹۶ دانشجوی دانشگاه بیرجند به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و به مقیاس ارزیابی تعللورزی دانشجو (PASS)، پرسشنامهی محیط یادگیری کلاس (CLE) و پرسشنامهی راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل مسیر و رگرسیون چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد جوّ کلاس بهطور غیرمستقیم از طریق باورهای انگیزشی بر تعللورزی تأثیر دارد. جوّ کلاس و باورهای انگیزشی 28 درصد از کل تغییرات تعللورزیرا تبیین میکنند. همچنین یافتهها نشان داد مؤلفههای اضطراب امتحان و خودکارآمدی از متغیر باورهای انگیزشی توان پیشبین معنادار تعللورزی را دارند. بر اساس این یافتهها، باورهای انگیزشی بهعنوان واسطهی ارتباط بین جوّ کلاس و تعللورزی نقش ایفا کرده و باید در تنظیم محیط یادگیری مدنظر باشد.