جمال شیخ احمدی؛ فرزاد زندی؛ مریم اکبری؛ یحیی یار احمدی
چکیده
از آنجا که زندگی به طور مداوم در حال تغییر است و انسان با چالشهای تازه وزیادی روبهرو میشود، بنابراین سازگاری با خود و محیط اطراف برای موجود زنده یک ضرورت میباشد. هدف از این تحقیق تدوین مدل ساختاری سازگاری اجتماعی بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خانواده با میانجگری راهبردهای شناختی بود. روش پژوهش همبستگی از نوع تحقیقات ...
بیشتر
از آنجا که زندگی به طور مداوم در حال تغییر است و انسان با چالشهای تازه وزیادی روبهرو میشود، بنابراین سازگاری با خود و محیط اطراف برای موجود زنده یک ضرورت میباشد. هدف از این تحقیق تدوین مدل ساختاری سازگاری اجتماعی بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خانواده با میانجگری راهبردهای شناختی بود. روش پژوهش همبستگی از نوع تحقیقات توصیفی بود. جامعه آماری دانشجویان پرستاری (کارشناسی- ارشد) دانشگاه علوم پزشکی کردستان بوده که جمعاً 830 نفر میباشد و براساس جدول مورگان و از طریق روش نمونهگیری تصادفی طبقهی 220 نفر (110 نفر پسر، 110 نفر دختر) نمونه انتخاب شده است. نتایج به دست آمده، مناسب بوده مدل ساختاری سازگاری اجتماعی با عملکرد خانواده و خودکارآمدی تحصیلی با میانجیگری راهبردهای فراشناختی بر روی دانشجویان پرستاری را با دادههای تجربی را نشان داد.تحلیل ساختاری همچنین نشان داد که دو متغیر عملکرد خانواده و باورهای خودکارآمدی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق فراشناخت دانشجویان بر روی سازگاری اجتماعی دانشجویان تأثیر معناداری دارد و متغیر فراشناخت نیز به صورت مستقیم بر روی سازگاری اجتماعی دانشجویان تأثیر معناداری دارد. نظر به تأثیرگذاری عوامل محیطی که خود همیشه در حال تغییر مداوم است، توجه به توانایی سازگاری با این شرایط، بایسته است، در نتیجه توجه به علل تأثیرگذار بر سازگاری اجتماعی، ضروری است.
دکتر نظام هاشمی؛ سید عباس رضوی
دوره 4، شماره 13 ، مهر 1387، ، صفحه 46-72
چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی سبکهای هویتی دانشآموزان نوجوان شاهد و عوامل مرتبط با آن بود. بدین منظور، از میان جامعه آماری این مطالعه، 366 دانشآموز نوجوان مدارس دخترانه و پسرانه 12 تا 18 ساله شاهد به روش نمونهگیری طبقهای برگزیده شدند. برای انجام این پژوهش از پرسشنامه سبکهای هویت، مقیاس کنارآیی نوجوانان، و مقیاس عملکرد خانواده ...
بیشتر
هدف مطالعه حاضر بررسی سبکهای هویتی دانشآموزان نوجوان شاهد و عوامل مرتبط با آن بود. بدین منظور، از میان جامعه آماری این مطالعه، 366 دانشآموز نوجوان مدارس دخترانه و پسرانه 12 تا 18 ساله شاهد به روش نمونهگیری طبقهای برگزیده شدند. برای انجام این پژوهش از پرسشنامه سبکهای هویت، مقیاس کنارآیی نوجوانان، و مقیاس عملکرد خانواده استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که: (1) بین سبکهای هویتی دانش آموزان دختر و پسر به جز در سبک سردرگم/ اجتنابی تفاوت دیده نمیشود. (2) بین سن، برخی از مؤلفههای عملکرد خانواده و سبکهای هویتی رابطه معناداری دیده شد، 3) بین سبکهای هویتی و سبکهای کنار آمدن یا مقابله رابطه معنادار مشاهده شد. نتیجه این که شکلگیری هویت در نوجوانان شاهد تفاوتی با سایر نوجوانان ندارد. از سوی دیگر، نوجوانان دارای هویت موفق در خانوادههایی رشد میکنند که در آنها اعضای خانواده با یکدیگر روابط عاطفی خوبی دارند.