روانشناسی یادگیری
شادی الواری؛ حمیدرضا مقامی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر اجتماع یادگیری بر مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی تهران بود. بر اساس هدف اصلی از روش پژوهش حاضر از نوع پیشآزمون پسآزمون دو گروهی (برای متغیر مهارتهای اجتماعی) و پسآزمون دو گروهی (برای متغیر پیشرفت تحصیلی) برای بررسی استفاده شد. جامعه پژوهش حاضر دانشجویان دانشکده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر اجتماع یادگیری بر مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی تهران بود. بر اساس هدف اصلی از روش پژوهش حاضر از نوع پیشآزمون پسآزمون دو گروهی (برای متغیر مهارتهای اجتماعی) و پسآزمون دو گروهی (برای متغیر پیشرفت تحصیلی) برای بررسی استفاده شد. جامعه پژوهش حاضر دانشجویان دانشکده روانشناسی علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی بودند. از بین جامعه آماری تعداد 14 نفر بهعنوان افراد نمونه انتخاب شدند که بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس برای آزمون مهارتهای اجتماعی در سطح اطمینان 95 درصد (05/0P<) معنادار بود و نشان داد که اجتماع یادگیری بر مهارتهای اجتماعی تأثیر دارد و آن را افزایش میدهد. نتایج آزمون t نیز نشان داد که بین میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد، به عبارتی دانشجویانی که با روش اجتماع یادگیری آموزش دیدهاند از پیشرفت تحصیلی بیشتری برخوردار بودهاند. پیشنهاد میشود در دانشگاهها و مؤسساتی که زیرساختهای روش اجتماع یادگیری آماده است، اساتید و مربیان از این روش برای ارتقاء سطح مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان استفاده کنند.
زهرا محمدزاده؛ ملوک خادمی اشکذری
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بهبود مهارتهای اجتماعی از راه بازیهای گروهی با کنترل هوش هیجانی مادران مورد بررسی قرار گرفت. در روش نیمه آزمایشی حاضر، با طرح پیشآزمون -پسآزمون با گروه کنترل، از طریق نمونهگیری تصادفی، از میان 100 کودک 6-5 ساله مهدکودک و مرکز پیشدبستانی واقع در منطقه 2 شهر تهران،30 کودک با مهارتهای اجتماعی پایین، انتخاب و ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف بهبود مهارتهای اجتماعی از راه بازیهای گروهی با کنترل هوش هیجانی مادران مورد بررسی قرار گرفت. در روش نیمه آزمایشی حاضر، با طرح پیشآزمون -پسآزمون با گروه کنترل، از طریق نمونهگیری تصادفی، از میان 100 کودک 6-5 ساله مهدکودک و مرکز پیشدبستانی واقع در منطقه 2 شهر تهران،30 کودک با مهارتهای اجتماعی پایین، انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. هوش هیجانی مادران آنها نیز سنجیده شد. برای، آموزش مهارتهای اجتماعی، اعضای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه در بازیهای گروهی شرکت کردند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامه مهارتهای اجتماعی محققساخته و پرسشنامه هوش هیجانی سیبریاشرینگ بود. دادههای پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس، پردازش شدند. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی از راه بازیهای گروهی در کودکان پیشدبستانی بر بهبود مهارتهای اجتماعی (01/0>p) آنها مؤثر است. و آموزش مهارتهای اجتماعی با کنترل هوش هیجانی مادران (05/0>p)بر بهبود مهارتهای کودکان مؤثر نیست. همچنین، یافتههای جانبی با استفاده از آزمون t دو گروه مستقل حاکی از آن بودند که دخترها در پسآزمون (05/0P <) در مقایسه با پسرها و کودکان 6 ساله در پسآزمون (05/0P <) در مقایسه با کودکان 5 ساله از مهارتهای اجتماعی بیشتری برخوردارند. همچنین نتایج آزمون واریانس تک متغیره نشان داد تحصیلات مربیها نیز تأثیری بر مهارتهای اجتماعی کودکان ندارد. (در پیشآزمون 0911/0f=، در پسآزمون 035/1f=)
روانشناسی یادگیری
باقر حسنوند؛ سجاد صفری؛ ایراندخت فیاض؛ سیمین بازرگان
دوره 11، شماره 37 ، مهر 1394، ، صفحه 119-138
چکیده
اهمیت آموزش و پرورش پیش از دبستان در دوران کودکی در کیفیت بخشی به زندگی کودکان و تاثیر آن بر سال های تحصیل و پس از آن واضح و مبرهن بوده و در پژوهش های بسیاری نیز به اثبات رسیده است . آنچه ضروری است ک بیشتر به آن پرداخته شود، کیفیت این آموزش ها است. آموزش های متداول برای دوره (آمادگی/پیش از دبستان) در جامعه امروزمان، کمتر از برنامه، رویکرد ...
بیشتر
اهمیت آموزش و پرورش پیش از دبستان در دوران کودکی در کیفیت بخشی به زندگی کودکان و تاثیر آن بر سال های تحصیل و پس از آن واضح و مبرهن بوده و در پژوهش های بسیاری نیز به اثبات رسیده است . آنچه ضروری است ک بیشتر به آن پرداخته شود، کیفیت این آموزش ها است. آموزش های متداول برای دوره (آمادگی/پیش از دبستان) در جامعه امروزمان، کمتر از برنامه، رویکرد و روشی خاص برآمده اند و در مواردی معدود هم اگر روشی را پی گرفته اند، کامل اجرا نشده و بیشتر دربرگیرنده فعالیت های پراکنده ای، تابع سلیقه، شرایط بوده و در یک جمع بندی، به طور غالب، موضوع/محتوی/بزرگسال محور هستند. این مقاله برگرفته از تجربه نگارنده در برخورداری از آموزش های برنامه ریزی چندبعدی در دوره کارشناسی، شرکت درکارگاههای این برنامه ریزی ، مطالعه پژ وهش های انجام شده در بررسی برنامه ریزی چندبعدی از جنیه های مختلف و انجام پژوهش بررسی تأثیر آموزش و پرورش پیش دبستانی بر مبنای برنامه ریزی چند بعدی بر رشد مهارتهای اجتماعی کودکان (یکی از کلیدی ترین مهارت ها در عصر اطلاعات و ارتباطات) پیشدبستانی است. ابزار پژوهش، آزمون مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990)، هنجاریابی شده توسط بهشته ابدی (1387) و روش آن نیمه آزمایشی بود. نتایج نشانگر تفاوت معنادار بین نمرات گروه آزمایش و کنترل در هر سه مولفهی مهارتهای اجتماعی و نشانگری از تأثیر مثبت آموزش و پرورش پیش دبستانی بر مبنای برنامه ریزی چند بعدی بر رشد مهارتهای اجتماعی کودکان در مقایسه با سایر روش های متداول است