فرشته ملاسلمانی؛ دکتر علی قائمی؛ دکتر سعید بهشتی
دوره 6، شماره 17 ، تیر 1389، ، صفحه 120-150
چکیده
هدف این پژوهش بررسی مبانی تربیتاجتماعی از دیدگاهامامسجاد(ع) در صحیفه سجادیه میباشد. برای رسیدن به این مقصود ابتدا مفهوم تربیت اجتماعی از دیدگاه امام سجاد(ع) با تأکید بیشتر بر صحیفه سجادیه مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت تا بدین ترتیب قالبی معین برای استخراج و تبیین مبانی تربیتاجتماعی از صحیفه فراهمگردد. در اینپژوهش ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی مبانی تربیتاجتماعی از دیدگاهامامسجاد(ع) در صحیفه سجادیه میباشد. برای رسیدن به این مقصود ابتدا مفهوم تربیت اجتماعی از دیدگاه امام سجاد(ع) با تأکید بیشتر بر صحیفه سجادیه مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت تا بدین ترتیب قالبی معین برای استخراج و تبیین مبانی تربیتاجتماعی از صحیفه فراهمگردد. در اینپژوهش از روش کتابخانهای و فیشبرداری برای گردآوری اطلاعات استفاده شد که مبنای کار استفاده از دعاهای صحیفه سجادیه و تفاسیر و ترجمه های معتبر این صحیفه بود. و با استفاده از روش تحلیل محتوا به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شد.
براساس یافتههای این تحقیق، ایشان در نیایشهایخود به شکلی ظریف و دقیق برخی ویژگیهایذاتی انسان را در حیطه تربیتاجتماعی برشمرده که عبارتند از: احسان، شرافت، غفلت پذیری، ضعف، تأثیرپذیری، کمال جویی، اندیشه ورزی و... . یافتههای تحقیق نشان میدهد که مفهوم تربیتاجتماعی در صحیفه سجادیه همان یادگیری برقراری رابطه صحیح با مردم، با خدا و خود برای کسب رضایت خدا میباشد.