دکتر ایراندخت فیاض؛ فریبا ایمانی قوشچی
دوره 6، شماره 17 ، تیر 1389، ، صفحه 30-68
چکیده
مقاله حاضر با هدف بررسی نمادهای هویت ملی در کتابهای درسی تاریخ و علوم اجتماعی دوره آموزشمتوسطه انجام شده است. برای این منظور با بهرهگیریاز روشکیفی از نوع تحلیل محتوا، تصاویر و پرسشهای کتابهای درسی تاریخ و علوم اجتماعی دورهمتوسطهی سال تحصیلی 89-1388مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نتایج ...
بیشتر
مقاله حاضر با هدف بررسی نمادهای هویت ملی در کتابهای درسی تاریخ و علوم اجتماعی دوره آموزشمتوسطه انجام شده است. برای این منظور با بهرهگیریاز روشکیفی از نوع تحلیل محتوا، تصاویر و پرسشهای کتابهای درسی تاریخ و علوم اجتماعی دورهمتوسطهی سال تحصیلی 89-1388مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نتایج پژوهش نشان داد که با توجه به نقش مهمیکه نهاد آموزش وپرورش در فرآیند هویتیابی دانشآموزان، و به تبع آن کتابهای درسی که در نظامآموزشی ایران محور ورکن اساسی کار در مدارس هستند، آن چنانکه شایسته است به هویت ملی متربیان نپرداخته و در متن، تصاویر و پرسشهای کتابهای مورد بررسی به نمادهای هویت ملی توجه قابل قبولی مبذول نشده است. این درحالی است که حضور طولانی دانشآموزان در مدارس وتکلیفی که در مطالعه کتابهای درسی وجود دارد، فرصت بسیار مناسبی است برای مدیران وبرنامه ریزان آموزشی که از آن به نحو احسن برای هویت بخشیدن به دانشآموزان استفاده نمایند. در جامعهای که کتابهای غیردرسی معمولاً در سبد خانوادهها جایی ندارند، جذاب بودن محتوای کتابها، در ارائه مقولههایی چون هویتملی نیز میتواند در اثربخشی بیشتر این فرایند وگرایش نوجوانان به مطالعه این کتابها مؤثر باشد.
خلیل اسماعیل پور؛ حسن ملکی
چکیده
یکی از کار کردها و اهداف صریح آموزش پرورش، تحقق اهداف اجتماعی در دانش آموزان است. در این تحقیق نگرش و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه مدارس دولتی، نمونه و غیردولتی شهرستان های استان تهران با توجه به اهداف اجتماعی این دوره بررسی و مقایسه شده است. به این منظور با روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، نمونه ۴۹۱ نفری انتخاب شد و برای ...
بیشتر
یکی از کار کردها و اهداف صریح آموزش پرورش، تحقق اهداف اجتماعی در دانش آموزان است. در این تحقیق نگرش و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه مدارس دولتی، نمونه و غیردولتی شهرستان های استان تهران با توجه به اهداف اجتماعی این دوره بررسی و مقایسه شده است. به این منظور با روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، نمونه ۴۹۱ نفری انتخاب شد و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. این پرسشنامه با الگو گیری از پرسشنامه های مشابه و اهداف اجتماعی دوره متوسطه تهیه شد. روایی محتوایی و روایی سازه آن مناسب بوده و همسانی درونی آن 94/0 مشخص گردید. مؤلفه های «سعی در تقویت روابط با خانواده»، «سعی در تقویت روابط با دوستان»، «خیرخواهی و سعه صدر» و «مشارکت منظم در فعالیت های اجتماعی» در سطح مهارت و گرایش به توسعه یکپارچگی اجتماعی»، «قانون گرایی»، «میهن دوستی» و «ایثار و از خود گذشتگی» در سطح نگرش اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که دانش آموزان مدارس غیردولتی فقط از نظر با مشارکت منظم در فعالیت های اجتماعی» از مدارس دولتی بالاترند و دانش آموزان مدارس نمونه از نظر «قانون گرایی» بالاتر از مدارس دولتی و غیردولتی هستند. از نظر ۶ مؤلفه دیگر، بین دانش آموزان مدارس دولتی، نمونه و غیردولتی تفاوت وجود ندارد. بیشترین تفاوت در بین دانش آموزان رشته های مختلف تحصیلی وجود دارد. بین دانش آموزان دختر و پسر نیز از نظر مؤلفه های مربوط به نگرش و مهارت های اجتماعی تفاوت بیشتری وجود دارد. پایه تحصیلی با برخی مؤلفه ها رابطه منفی دارد، درحالی که بین معدل با برخی مؤلفه های نگرش و مهارت های اجتماعی رابطه مثبت وجود دارد. منطقه نیز تا حدودی با برخی از مؤلفه های نگرش و مهارت های اجتماعی رابطه دارد.