دکتر نظام هاشمی؛ سید عباس رضوی
دوره 4، شماره 13 ، مهر 1387، ، صفحه 46-72
چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی سبکهای هویتی دانشآموزان نوجوان شاهد و عوامل مرتبط با آن بود. بدین منظور، از میان جامعه آماری این مطالعه، 366 دانشآموز نوجوان مدارس دخترانه و پسرانه 12 تا 18 ساله شاهد به روش نمونهگیری طبقهای برگزیده شدند. برای انجام این پژوهش از پرسشنامه سبکهای هویت، مقیاس کنارآیی نوجوانان، و مقیاس عملکرد خانواده ...
بیشتر
هدف مطالعه حاضر بررسی سبکهای هویتی دانشآموزان نوجوان شاهد و عوامل مرتبط با آن بود. بدین منظور، از میان جامعه آماری این مطالعه، 366 دانشآموز نوجوان مدارس دخترانه و پسرانه 12 تا 18 ساله شاهد به روش نمونهگیری طبقهای برگزیده شدند. برای انجام این پژوهش از پرسشنامه سبکهای هویت، مقیاس کنارآیی نوجوانان، و مقیاس عملکرد خانواده استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که: (1) بین سبکهای هویتی دانش آموزان دختر و پسر به جز در سبک سردرگم/ اجتنابی تفاوت دیده نمیشود. (2) بین سن، برخی از مؤلفههای عملکرد خانواده و سبکهای هویتی رابطه معناداری دیده شد، 3) بین سبکهای هویتی و سبکهای کنار آمدن یا مقابله رابطه معنادار مشاهده شد. نتیجه این که شکلگیری هویت در نوجوانان شاهد تفاوتی با سایر نوجوانان ندارد. از سوی دیگر، نوجوانان دارای هویت موفق در خانوادههایی رشد میکنند که در آنها اعضای خانواده با یکدیگر روابط عاطفی خوبی دارند.