مریم پورجمشیدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی امکان پیشبینی ترجیحات تعامل با سبکهای یادگیری دانشجویان دورههای آموزش مبتنی بر وب است. بدینمنظور، 120 نفر از دانشجویان مجازی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با استفاده از نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و به مقیاسسبک یادگیری گراشا و ریچمن و مقیاس ترجیحات تعامل پاسخ دادند. یافتههای بدست آمده با استفاده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی امکان پیشبینی ترجیحات تعامل با سبکهای یادگیری دانشجویان دورههای آموزش مبتنی بر وب است. بدینمنظور، 120 نفر از دانشجویان مجازی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با استفاده از نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و به مقیاسسبک یادگیری گراشا و ریچمن و مقیاس ترجیحات تعامل پاسخ دادند. یافتههای بدست آمده با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شد. نتایج پس از تحلیل دادهها نشان داد که سبک مستقل، مشارکتی و وابسته بهترتیب بیشترین پیشبینی کننده تعامل یادگیرنده با رابط کاربر است. سبک مشارکتی و مستقل، بیشترین پیشبینی کننده تعامل یادگیرنده با محتوا بهدست آمد. همچنین سبک تشریک مساعی و مشارکتی بیشترین پیشبینیکننده تعامل یادگیرنده با مربی و در نهایت سبک مشارکتی بیشترین پیشبینیکننده تعامل یادگیرنده با یادگیرنده مشخص شد. بر اساس یافتههای بدست آمده میتوان نتیجه گرفت که بین برخی سبکهای یادگیری و ابعاد تعامل رابطه معنادار و مثبت وجود داد و قدرت پیشبینیکنندگی سبکهای یادگیری برای ابعاد تعامل متفاوت است. این یافتهها به طراحان دورههای آموزش مبتنی بر وب جهت تدارک فرصتهای مناسب برای برقراری تعامل یادگیرندگان با سبکهای متفاوت یادگیری بهمنظور دستیابی آنها به یادگیری و موفقیت کمک مینماید.
عبداله معتمدی؛ صغری ابراهیمی قوام؛ یوسف اعظمی؛ حامد چوپان؛ یونس دوستیان
دوره 10، شماره 33 ، مهر 1393، ، صفحه 1-20
چکیده
هدف:پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک های یادگیری، سبک های مطالعه و مدیریت زمان در دانشجویان ممتاز و غیرممتاز انجام شده است. روش: پژوهش توصیفی و از نوع مقایسه ای می باشد. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و بدین ترتیب 100 نفر از دانشجویان ممتاز و غیرممتاز دانشگاه کردستان که واجد شرایط پژوهش حاضر بودند، به صورت تصادفی ...
بیشتر
هدف:پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک های یادگیری، سبک های مطالعه و مدیریت زمان در دانشجویان ممتاز و غیرممتاز انجام شده است. روش: پژوهش توصیفی و از نوع مقایسه ای می باشد. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و بدین ترتیب 100 نفر از دانشجویان ممتاز و غیرممتاز دانشگاه کردستان که واجد شرایط پژوهش حاضر بودند، به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها پرسشنامه سبک های یادگیری ورمونت و ون ریجسویک (ILS)، پرسشنامه رویکردهای مطالعه مارتون و سلجو ،پرسشنامه مدیریت زمان بریتون و تسر و نیز پرسشنامه ویژگیهای جمعیت شناختی مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS و از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. یافتهها: نشان داد که بین سبک های یادگیری و مطالعه دانشجویان ممتاز و غیر ممتاز تفاوت معناداری وجود دارد ، اما بین دو گروه از لحاظ استفاده بهینه از وقت اختلاف معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: لازم است با برگزاری کارگاههای آموزشی مدیریت زمان و همچنین آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه موثر به دانشجویان توسط مسئولین آموزشی و مراکز مشاوره دانشگاهها اقدامات لازم به عمل آید.
مقصود امین خندقی؛ ملیحه رجائی
دوره 9، شماره 28 ، تیر 1392، ، صفحه 16-40
چکیده
نظر به وجود رابطه بین سبک یادگیری افراد با سبک تدریسمرجّح آنان، مطالعه پیمایشی حاضر با هدف بررسی تأثیر سبک تدریس مرجح دانشجویان رشتهعلوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد بر سبک یادگیری آنان انجام شد. 180 دانشجو ازمیان 500 دانشجو در سال تحصیلی1390-1389 از طریق جدول نمونهگیری مورگان، انتخابشده و به پرسشنامههای سبک تدریس و سبک یادگیری پاسخ ...
بیشتر
نظر به وجود رابطه بین سبک یادگیری افراد با سبک تدریسمرجّح آنان، مطالعه پیمایشی حاضر با هدف بررسی تأثیر سبک تدریس مرجح دانشجویان رشتهعلوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد بر سبک یادگیری آنان انجام شد. 180 دانشجو ازمیان 500 دانشجو در سال تحصیلی1390-1389 از طریق جدول نمونهگیری مورگان، انتخابشده و به پرسشنامههای سبک تدریس و سبک یادگیری پاسخ دادند. نتایج نشان داد که دانشجویانبه سبک تدریس فعال گرایش دارند و سبک یادگیری غالب آنان نیز سبک همگرا و جذبکنندهاست. به علاوه، دانشجویانی که سبک تدریس فعال را ترجیح میدهند، سبک یادگیری آناناغلب واگراست طبق یافتهها پیشنهاد میشود که استادان از روشهای فعال تدریساستفاده کنند و در ضمن طراحیهای تدریس خود شیوههای متفاوتی بهکارگیرند تا دانشجویاندر تمام شیوههای یادگیری مهارت پیدا کنند و با لحاظ شدن سبکهای مختلف تدریس مرجحآنان، موجبات پیشرفت تحصیلی آنان فراهم شود