Leila Shokouhi amirabadi; Ali Delavar; Lotfollah Abbasi; Shirin kooshk
Abstract
The present study aimed to identify and develop a value model in students based on the Fundamental Reform Document of Education. This research was based on the approach of a combination of exploratory researchers, in two parts: qualitative (Thematic analysis) and quantitative (based ...
Read More
The present study aimed to identify and develop a value model in students based on the Fundamental Reform Document of Education. This research was based on the approach of a combination of exploratory researchers, in two parts: qualitative (Thematic analysis) and quantitative (based on survey method). In the qualitative part of the statistical community includes first and second hand sources, upstream documents, the Fundamental Reform Document of Education, as well as in the interview section, the statistical community, consisting of 29 specialists and experts in education and psychology, which Targeted snowball sampling method was selected. In the quantitative part, the statistical population includes high school students (second year) in Tehran in the academic year of 1398-1399. In this study, their number was 249,946, which is 417 people to complete the multi-stage cluster sampling method. Total of 396 questionnaires were completed and used in the analysis. Analysis of qualitative part data by MAXQDA and Excel software and quantitative part to fit conceptual model with field data by partial least squares method using SmartPLS-3 and SPSS-23 software done. The results of the qualitative section were identified to identify 3 dimensions (Islamic values, moral values, identity) and 18 components. The results showed that the findings of the quantitative section confirm the data of the qualitative section.
Ali Delavar; Leila Shokouhi amirabadi
Abstract
هدف از انجام این پژوهش بررسی وضعیت شادکامی و رضایت از زندگی دانشجویان در زمان بحران بیماری کرونا ویروس جدید (کووید-19) است. روش پژوهش توصیفی مقایسه ای و از نظر هدف، ...
Read More
هدف از انجام این پژوهش بررسی وضعیت شادکامی و رضایت از زندگی دانشجویان در زمان بحران بیماری کرونا ویروس جدید (کووید-19) است. روش پژوهش توصیفی مقایسه ای و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در استان تهران است که در نیمسال دوم سال تحصیلی 98-99 مشغول به تحصیل بودند، که از بین آنها تعداد 213 دانشجو به روش نمونه در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه های شادکامی آکسفورد و مقیاس رضایت از زندگی دینر و همکاران به صورت آنلاین تکمیل کردند. پایایی پرسشنامه ها با محاسبه فرمول آلفای کرونباخ برای هر یک از پرسشنامهها به ترتیب برابر 95/0 و 80/ به دست آمد. به منظور تحلیل دادههای حاصله، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شد و نتایج به وسیله نرم افزار SPSS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از دادهها نشان داد که دانشجویان در شادکامی وضعیت خوب و در مقیاس رضایت از زندگی در وضعیت متوسط بالا قرار دارند. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که رابطه معناداری بین جنسیت و مقطع تحصیلی مختلف با شادکامی و رضایت از زندگی وجود ندارد و تنها در مؤلفه انرژی مثبت در شادکامی این رابطه معنادار شده است، یعنی میزان انرژی مثبت در دختران بیشتر از پسران است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود که مسئولین بهداشت و سلامت جامعه باید در طول بیماری همه گیری COVID-19 علاوه بر برنامه ریزی جهت حفظ سلامت جسمی افراد، برنامه ریزی مناسبی نیز جهت حفظ و بهبود سلامت روانی افراد داشته باشند.