محسن حاجیتبار فیروزجائی؛ کیومرث تقی پور
دوره 11، شماره 38 ، دی 1394، ، صفحه 1-30
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی وضعیت دامنه موضوعی پژوهشهای انجام شده رشته تکنولوژی آموزشی در ایران، ترسیم وضع مطلوب و روشن کردن خلأهای موجود در این پژوهشها است. سوالهای مهم آن عبارتند از پژوهشهای انجام شده در رشته تکنولوژی آموزشی در ایران از لحاظ موضوعی چه وضعیتی دارند؟ وضعیت مطلوب آن کدام است؟ و در مقایسه وضع موجود با وضع مطلوب ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش شناسایی وضعیت دامنه موضوعی پژوهشهای انجام شده رشته تکنولوژی آموزشی در ایران، ترسیم وضع مطلوب و روشن کردن خلأهای موجود در این پژوهشها است. سوالهای مهم آن عبارتند از پژوهشهای انجام شده در رشته تکنولوژی آموزشی در ایران از لحاظ موضوعی چه وضعیتی دارند؟ وضعیت مطلوب آن کدام است؟ و در مقایسه وضع موجود با وضع مطلوب چه خلأهایی وجود دارند؟ روش: این پژوهش دارای دو مرحله است. مرحله اول، جامعه آماری آن را کلیه پژوهشهای انجام شده در زمینههای مرتبط با تکنولوژی آموزشی تشکیل میدهند که از بین آنها پژوهشهای انجام شده در سه دانشگاهی که دارای تحصیلات تکمیلی و قدمت بیشتری بودهاند به عنوان نمونه برای تعیین وضع موجود پژوهشها انتخاب شده است. در این مرحله برای جمعآوری اطلاعات و تحلیل دادهها به ترتیب از ابزار فیشبرداری و تحلیل محتوای کمی استفاده شده است. مرحله دوم برای روشن ساختن وضع مطلوب پژوهشها 22 نفر از متخصصان تکنولوژی آموزشی ایران با استفاده از نمونه گیری ملاکمحور به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها در این مرحله پرسشنامه محقق ساخته بوده است. همچنین برای مشخص ساختن خلأهای پژوهشی نیز دادههای وضع مطلوب با دادههای مربوط به وضع موجود مقایسه شده است.یافتهها: پژوهشهای انجام شده در ایران غالباً به بررسی موضوعات و قلمروهای سنتی این رشته تأکید داشته و به برداشتها یا قلمروهای جدید آن پرداخته نشده است.
کیومرث تقی پور؛ داریوش نوروزی؛ محمدحسن امیرتیموری
دوره 10، شماره 33 ، مهر 1393، ، صفحه 169-189
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر مدل طراحی آموزشی رایگلوث بر میزان یادگیری و یادداری درس علوم تجربی سال دوم راهنمایی پرداخته است. در این پژوهش از روش تحقیق شبه آزمایشی از نوع طرح دوگروهی با پیشآزمون و پسآزمون استفاده گردید. جامعه این پژوهش تمامی دانشآموزان سال دوم راهنمایی پسر شهرستان کلیبر در سال تحصیلی 90-89 و نمونه آن 40 نفر از ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر مدل طراحی آموزشی رایگلوث بر میزان یادگیری و یادداری درس علوم تجربی سال دوم راهنمایی پرداخته است. در این پژوهش از روش تحقیق شبه آزمایشی از نوع طرح دوگروهی با پیشآزمون و پسآزمون استفاده گردید. جامعه این پژوهش تمامی دانشآموزان سال دوم راهنمایی پسر شهرستان کلیبر در سال تحصیلی 90-89 و نمونه آن 40 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و در دوگروهی کنترل و آزمایشی قرار گرفتند. برای هر دو گروه، پیشآزمون و پسآزمون یادگیری، و آزمون یادداری اجرا شد. روش اجرای پژوهش بدین ترتیب بود که گروه آزمایش، فصل 13 کتاب علوم تجربی دوم راهنمایی را به روش مدل طراحی آموزشی رایگلوث آموزش دیدند و گروه کنترل همان فصل را به روش آموزش متداول و سنتی دریافت نمودند. برای تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی، شاخصهایی نظیر میانگین و انحراف استاندارد نمرات مورداستفاده قرار گرفت. و در بخش آمار استنباطی و برای بررسی فرضیههای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس بهره گرفته شد. یافتهها نشان داد که بین میزان یادگیری و یاد داری گروه آزمایش و کنترل در درس علوم تجربی تفاوت معناداری وجود دارد و گروه آزمایش از یادگیری و یادداری بهتری بهره مند است. بنابراین، با استفاده از مدل طراحی آموزشی رایگلوث میتوان میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان را بهبود بخشید.