دکتر یدالله خرم آبادی؛ دکتر علی دلاور
دوره 5، شماره 15 ، دی 1388، ، صفحه 88-109
چکیده
پژوهش حاضر تأثیر ترکیبی بکارگیری روشهای مختلف سنجش جایگزین (عملکردی و کارپوشه) بر نگرش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را مورد بررسی قرار داد. نمونه پژوهش را 40 دانشآموز پسر پیش دانشگاهی در رشتة علوم تجربی منطقه 2 خرمآباد تشکیل دادند که در دو کلاس متفاوت بهصورت تصادفیخوشهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری مورد استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضر تأثیر ترکیبی بکارگیری روشهای مختلف سنجش جایگزین (عملکردی و کارپوشه) بر نگرش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را مورد بررسی قرار داد. نمونه پژوهش را 40 دانشآموز پسر پیش دانشگاهی در رشتة علوم تجربی منطقه 2 خرمآباد تشکیل دادند که در دو کلاس متفاوت بهصورت تصادفیخوشهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری مورد استفاده در این پژوهش عبارت بود از: 1- پرسشنامه تجدیدنظر شده سنجش نگرش نسبت به مدرسه (SAAS-R)، 2- آزمون پیشرفت تحصیلی شیمی، 3- آزمونهای عملکردی شیمی، 4-کارپوشه. برای تحلیل دادهها از روشهایآماری تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA)،و تحلیل کوواریانس یک متغیری (ANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد دانشآموزانی که عملکردشان با استفاده از روشهای سنجش جایگزین موردآزمون قرار میگیرند درمقایسه بادانشآموزانیکه عملکردشان با روشهای سنتی اندازهگیری میشوند: 1- نگرش مثبتتری نسبت به مدرسه دارند، 2- به پیشرفت تحصیلی بالاتری در حیطة روانی- حرکتی و شناختی دست مییابند.
دکتر منصور سودانی؛ دکتر عبدالله شفیع آبادی؛ دکتر احمد اعتمادی؛ دکتر علی دلاور
دوره 5، شماره 14 ، تیر 1388، ، صفحه 40-56
چکیده
هدف از این پژوهش مقایسة اثربخشی درمان راهحل- محور دیشیزر به صورت انفرادی و توأم در کاهش تعارضات زناشویی بود.آزمودنیهای نمونة پژوهش شامل 33 زوج(66 نفر زن و مرد) از 150 زوج متقاضی مشاوره بودند که به دلیل درگیری و تعارض به شعب شورایحل اختلاف وابسته به دادگستری شهر اهواز مراجعهداشتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه 42 سؤالی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش مقایسة اثربخشی درمان راهحل- محور دیشیزر به صورت انفرادی و توأم در کاهش تعارضات زناشویی بود.آزمودنیهای نمونة پژوهش شامل 33 زوج(66 نفر زن و مرد) از 150 زوج متقاضی مشاوره بودند که به دلیل درگیری و تعارض به شعب شورایحل اختلاف وابسته به دادگستری شهر اهواز مراجعهداشتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه 42 سؤالی تعارضات زناشویی (99/0=α)که توسط براتی و زیر نظر ثنایی (1375) تهیه شده بود، استفاده شد و زوجهای نمونة پژوهش آن را در مرحلة قبل و بعد از مداخلهآزمایشی (ارائه متغیر مستقل) تکمیل نمودند. دادههای به دست آمده با روش تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی روی میانگین تفاضل نمرات پیشآزمون و پسآزمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آماری نشان داد که هر دو شیوه زوج درمانی در کاهش تعارضات زناشویی مؤثر بودهاند. به علاوه در مقایسه شیوههای مختلف زوج درمانی با همدیگر نتایج زیر به دست آمد: بین شیوه انفرادی و توأم راه حل- محور در کل تعارضات زناشویی و خرده مقیاسهای کاهش همکاری، افزایش واکنش هیجانی، جلب حمایت فرزندان و افزایش رابطه با خویشاوندان خود تفاوت معنیداری مشاهده نشد. لیکن در خرده مقیاسهای کاهش رابطه با خویشاوندانهمسر و جدا کردن امور مالی، شیوة زوجدرمانی توأم راه حل- محور اثربخشتر و برای خردهمقیاس کاهش رابطه جنسی، شیوه انفرادی راه حل محوراثربخشتر نشان داد.
دکتر سیمین رونقی؛ دکتر علی دلاور؛ دکتر حسن احدی؛ دکتر فرهاد جمهری
دوره 4، شماره 12 ، تیر 1387، ، صفحه 124-144
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، ساخت و اعتباریابی یک آزمون فرافکن تصویری برای سنجش دلبستگی کودکان 12-6 ساله بود. روش نمونه گیری تصادفی از یک جامعه در دسترس بود که برای این منظور ابتدا 500 کودک دانش آموز پایه های اول تا پنجم مقطع ابتدایی شهرستان کرج بزرگ توسط «مقیاس دلبستگی کودکان 12-6 ساله» مورد سنجش قرار گرفتند. سپس بر اساس نتایج حاصله از میان ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، ساخت و اعتباریابی یک آزمون فرافکن تصویری برای سنجش دلبستگی کودکان 12-6 ساله بود. روش نمونه گیری تصادفی از یک جامعه در دسترس بود که برای این منظور ابتدا 500 کودک دانش آموز پایه های اول تا پنجم مقطع ابتدایی شهرستان کرج بزرگ توسط «مقیاس دلبستگی کودکان 12-6 ساله» مورد سنجش قرار گرفتند. سپس بر اساس نتایج حاصله از میان 90 کودک ناایمن در دسترس 30 کودک (15 دختر و 15 پسر) تصادفی انتخاب شدند از میان 410 کودک ایمن 30 کودک از نظر جنس، سن، کلاس و منطقه تحصیلی با آنها همتراز گردیدند. آزمون فرافکن روی این 60 کودک اجرا شد. برای ساخت آزمون فرافکن مراحل زیر دنبال شدند: 1- نظرسنجی از کودکان و بزرگسالان 2- تعیین موقعیتهای اضطراب زا 3- تعیین حیوانات نقاشیها و تهیه نقاشیها 4- تهیه ملاکهای محتوایی داستانها براساس تحلیل محتوا 5- اجرای مقدماتی و اصلی. سه مؤلفة اصلی ایمنی، اضطراب و اجتناب برای بررسی نوع دلبستگی در نظر گرفته شده و 6 موقعیت اضطرابزا تعیین گردید. هر موقعیت در سه مرحلة پیوند، جدایی و بازپیوند کودک- والد ترسیم گردید. در مجموع 18 نقاشی تهیه شد.
اعتبار محتوایی آزمون توسط بررسی منابع موجود و نظر متخصصین تأیید شد. آزمون t مستقل برای بررسی تفاوت میانگین نمرات مؤلفهها بین دو گروه ایمن و ناایمن در تمام موارد معنی دار بود و روایی افتراقی آزمون را تأیید کرد. یک آزمون محقق ساخته در مورد مشکلات سازگاری و رفتاری کودکان دو گروه اجرا شد و ضرایب همبستگی بین نتایج این آزمون و آزمون اصلی وجود روایی همگرا را تأیید کردند. ضریب همسانی درونی آزمون (آلفای کرونباخ) برای مؤلفههای ایمنی = 816/0، اجتناب = 78/0 و اضطراب 619/0 میباشد که پایایی آزمون را اثبات میکند.
طبق نتایج بدست آمده «آزمون فرافکن دلبستگی در کودکان 12-6 ساله» از پایایی و اعتبار کافی برخوردار میباشد.
الهه فصیح فر؛ دکتر علی دلاور
دوره 3، شماره 9 ، مهر 1386، ، صفحه 46-62
چکیده
پژوهش حاضر به دنبال ساخت، اعتباریابی و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ سنجش بلوغ اجتماعی است. برای رسیدن به این هدف با استفاده از کتابها و مقالات و پژوهشهایی که در این خصوص صورت گرفته بودند، ویژگیهای مربوط به رشد و بلوغ اجتماعی استخراج شد و متناسب با آنها عباراتی که هر کدام شامل 5 گزینه بود ساخته شد. اعتبار یابی محتوایی براساس ارزیابیهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر به دنبال ساخت، اعتباریابی و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ سنجش بلوغ اجتماعی است. برای رسیدن به این هدف با استفاده از کتابها و مقالات و پژوهشهایی که در این خصوص صورت گرفته بودند، ویژگیهای مربوط به رشد و بلوغ اجتماعی استخراج شد و متناسب با آنها عباراتی که هر کدام شامل 5 گزینه بود ساخته شد. اعتبار یابی محتوایی براساس ارزیابیهای سه استاد روانشناسی صورت گرفت. به منظور اجرای پژوهش در ابتدا آزمون بصورت آزمایشی روی یک نمونۀ 50 نفری اجرا شد و اشکالات آن رفع گردید و فرم نهایی آن روی یک نمونۀ 434 نفری از دانش آموزان دختر و پسر در شهرستان سبزوار اجرا گردید. با تحلیل عاملی اکتشافی 16 عامل برای این آزمون مشخص شد. پایایی آزمون با روش آلفای کرونباخ نیز 89/0 به دست آمد.