کاوه رستمی؛ ایراندخت فیاض؛ امید قاسمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر داستانهای فکری فیلیپکم بر رشد خلاقیت کودکان دوره آمادگی در شهر تهران بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کودکان دوره آمادگی در سال تحصیلی 91-90 شهر تهران بودند، که با استفاده روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای از بین آنها 30 کودک بهعنوان افراد نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر داستانهای فکری فیلیپکم بر رشد خلاقیت کودکان دوره آمادگی در شهر تهران بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کودکان دوره آمادگی در سال تحصیلی 91-90 شهر تهران بودند، که با استفاده روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای از بین آنها 30 کودک بهعنوان افراد نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون خلاقیت تورنس (فرم ب) که دارای سه فعالیت و چهار خردهمقیاس سیالی، انعطافپذیری، اصالت و بسط است استفاده شد. داستانهای فکری فیلیپ کم طی 10 جلسه 45 دقیقهای در طول مدت 3 ماه اجرا شد. این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون و با استفاده از گروه کنترل و دوره پیگیری برای گروه آزمایش بود. برای تحلیل دادهها از آزمون کوواریانس و آزمون t وابسته استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که خلاقیت کودکانی که تحت آموزش داستانهای فکری فیلیپکم قرار گرفتهبودند در هر 4 بعد خلاقیت رشد داشتهاند، که این رشد در طول مدت پیگیری هم از پایداری مناسبی برخوردار بود.