روانشناسی یادگیری
موسی بندک؛ حسن ملکی؛ عباس عباسپور؛ صغری ابراهیمی قوام
دوره 11، شماره 37 ، مهر 1394، ، صفحه 19-33
چکیده
چکیده:هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر خودکارآمدی تحصیلی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر بلبان آباد در سالتحصیلی 1392-1391می باشد. برای انتخاب نمونه از جامعه پژوهش، از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار گرد آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه خود کارامدی تحصیلی ...
بیشتر
چکیده:هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر خودکارآمدی تحصیلی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر بلبان آباد در سالتحصیلی 1392-1391می باشد. برای انتخاب نمونه از جامعه پژوهش، از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار گرد آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه خود کارامدی تحصیلی MJSES (1999) بود که قبل وبعد از آموزش مهارت های زندگی در بین دانش آموزان توزیع شد. محتوایی که برای آموزش دانش آموزان در نظر گرفته شده بود شامل مهارت های برنامه ریزی وسازماندهی، بستر سازی یادگیری، مهارت های فراشناختی، نحوه ثبت ونگهداری اطلاعات، استفاده خردمندانه از منابع، عزت نفس، تاب آوری، تفکر نقادو حل مسئله بود.برای تجزیه وتحلیل داده ها وبرای حذف اثر پیش آزمون از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های زندگی بر خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد. از آنجا که آموزش این مهارت ها به دانش آموزان باعث افزایش دانش آنها از شیوه یادگیری می شود، بهتر می توانند اطلاعات را به خاطر بسپارند ودر نتیجه فراموشی کمتری هم داشته باشند. با پیشرفت تحصیلی خود پنداره آنها نیز، مثبت خواهد شد. کلمات کلیدی: خود کارامدی تحصیلی، دانش آموزان، مهارت های زندگی
بختیار محمودپور؛ موسی بندک؛ فرزاد زندی
دوره 5، شماره 14 ، تیر 1388، ، صفحه 56-74
چکیده
شاحص فرصت دیجیتالی، یک شاخصمرکب است که امکان دسترسی ارزان، همه شمول، فراگیر و برابر شهروندانیک کشورمشخص یا گروههایمشخصی از یکجامعه به ابزارهای (ICT) را مورد اندازهگیری قرارمیدهد. پژوهشحاضر با هدف شناخت رابطه بین دسترسی به مؤلفههای شاخص فرصت دیجیتالی با انگیزه شرکت وکارایی دورههای آموزش ضمن ...
بیشتر
شاحص فرصت دیجیتالی، یک شاخصمرکب است که امکان دسترسی ارزان، همه شمول، فراگیر و برابر شهروندانیک کشورمشخص یا گروههایمشخصی از یکجامعه به ابزارهای (ICT) را مورد اندازهگیری قرارمیدهد. پژوهشحاضر با هدف شناخت رابطه بین دسترسی به مؤلفههای شاخص فرصت دیجیتالی با انگیزه شرکت وکارایی دورههای آموزش ضمن خدمت (ICDL) انجام گرفتهاست. جامعهآماری شامل دبیران مقطع متوسطه شهرسردشت بود که در دورههای (ICDL) شرکت کرده بودند. و نمونهآماری با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای از بین دبیران مرد و زن مقطع متوسطه به تعداد 168نفر انتخاب شده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است پایایی آن با استفادهاز روشآلفایکرانباخ 84/0 محاسبه شدهاست. برای بررسیشاخصفرصت دیجیتالی از آمار توصیفی و برای بررسی رابطه شاخص فرصت دیجیتالی با انگیزهشرکت و کارایی دورههای (ICDL) از همبستگی دورشتهای نقطه استفادهشد. براساس نتایج پژوهش معلمان 52 درصد به کامپیوتر، 38 درصد به اینترنت و 75 درصد به موبایل (شاخص فرصت دیجیتالی)دسترسی داشتهاند و یافتههای پژوهش نشان داد که بین دسترسی به مؤلفههای فرصتدیجیتالی و انگیزه بالا برای شرکت در دورههای (ICDL) و همچنین کارایی این دورهها رابطه معنیداری وجود دارد و براساس نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که در جهت بهرهوری هر چه بیشتر دورههای (ICDL) نسبت به افزایش شاخص فرصت دیجیتالی در بین گروههای هدف این دورهها برگزار شود.