حسین دهقانزاده؛ داریوش نوروزی؛ هادی جعفری نژاد؛ حجت دهقانزاده
دوره 9، شماره 28 ، تیر 1392، ، صفحه 42-56
چکیده
هدف این پژوش بررسی میزان اثربخشی بازی رایانهای جمع اعداد در یادگیری و یادداری درس ریاضی اول ابتدایی بود. برای رسیدن به این هدف از روش شبه آزمایشی و از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه این پژوهش تمامی دانشآموزان اول ابتدایی پسر شهرستان ورزقان و نمونه آن 30 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونهگیری خوشهای ...
بیشتر
هدف این پژوش بررسی میزان اثربخشی بازی رایانهای جمع اعداد در یادگیری و یادداری درس ریاضی اول ابتدایی بود. برای رسیدن به این هدف از روش شبه آزمایشی و از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه این پژوهش تمامی دانشآموزان اول ابتدایی پسر شهرستان ورزقان و نمونه آن 30 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و در دو گروه گواه و آزمایشی قرارگرفتند. برای هر دو گروه پیشآزمون، پسآزمون و آزمون یادداری اجرا شد. آموزش برای گروه گواه از طریق روش مرسوم و برای گروه آزمایشی از طریق بازی رایانهای جمع اعداد ارائه شد. برای تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی، شاخصهایی نظیر میانگین و انحراف استاندارد نمرات، مورد استفاده قرار گرفت. و در بخش آمار استتنباطی و برای بررسی فرضیه پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس بهره گرفته شد. نتایج بدست آمده نشان دادند که تفاوت میان نمرات یادگیری و یادداری گروه کنترل و آزمایشی در سطح آلفای 0.05 معنیدار میباشد.
محبوبه خسروی؛ کورش فتحی واجارگاه؛ حسن ملکی؛ داریوش نوروزی
دوره 9، شماره 27 ، فروردین 1392، ، صفحه 136-168
چکیده
این مقاله ضمن ارائه مدل مناسبی برای بررسی نوآوریهای برنامه درسی، به آسیب شناسی نوآوری در مدلهای مختلف پذیرش نوآوری در برنامه درسی میپردازد. هدف پژوهش بررسی و واکاوی وضعیت نوآوریهای برنامه درسی در مرحله اجرا است. برای این منظور پس از بررسی عوامل و عناصر موثر بر پذیرش نوآوری در برنامه درسی نظام آموزش عالی ایران با استفاده ...
بیشتر
این مقاله ضمن ارائه مدل مناسبی برای بررسی نوآوریهای برنامه درسی، به آسیب شناسی نوآوری در مدلهای مختلف پذیرش نوآوری در برنامه درسی میپردازد. هدف پژوهش بررسی و واکاوی وضعیت نوآوریهای برنامه درسی در مرحله اجرا است. برای این منظور پس از بررسی عوامل و عناصر موثر بر پذیرش نوآوری در برنامه درسی نظام آموزش عالی ایران با استفاده از روش پیمایشی، مدل پذیرش نوآوری در برنامه درسی را در میان 179 نفر از اعضاء هیات علمیدانشگاههای مختلف تهران که در اجرای آئین نامه بازنگری برنامه درسی مشارکت داشتهاند، اجرا شد. تحلیل دادههای گردآوری شده از پرسشنامه مذکور نشان میدهد که آئیننامه بازنگری برنامه درسی دانشگاههایکشور در عمل مورد پذیرش قرار نگرفته است. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد که نوآوریهای برنامه درسی در آموزشعالی برای اجرا باید به مولفههای متعددی توجه داشته باشند.
خجسته غمین؛ داریوش نوروزی
دوره 8، شماره 24 ، تیر 1391، ، صفحه 120-145
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی «تأثیر چندرسانهای بر میزان یادگیری و یادداری درس لوحهنویسی فارسی» انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از: کلیه دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهر تهران که در سال تحصیلی 90-89 مشغول به تحصیل بودهاند و از بین جامعه مذکور به منطقهی یک به صورت تصادفی انتخاب و سپس نمونهگیری تصادفی چند ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی «تأثیر چندرسانهای بر میزان یادگیری و یادداری درس لوحهنویسی فارسی» انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از: کلیه دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهر تهران که در سال تحصیلی 90-89 مشغول به تحصیل بودهاند و از بین جامعه مذکور به منطقهی یک به صورت تصادفی انتخاب و سپس نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل قرارگرفتند. روش انجام این پژوهش، شبهآزمایشی و طرح پژوهشی مورد استفاده، طرح پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل بوده است. ابتدا محققان با استفاده از آزمون محقق ساخته از هر دوگروه پیشآزمون به عمل آورد؛ سپس در گروهآزمایش به آموزش لوحهنویسی با استفاده از چندرسانهای محقق ساخته مبتنی براصول طراحی چندرسانهای، پرداخته و در گروه کنترل معلم همان لوحه مورد نظر را با روش سنتی تدریس کرد. در پایان از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. نتایج پژوهش دال بر افزایش یادگیری سمتشناسی، افزایش یادداری سمتشناسی، افزایش یادگیری مهارت هماهنگی چشم و دست، افزایش یادگیری تشخیص شکل لوحه در مقایسه با گروه کنترل است و در نهایت تأثیر چندرسانهای را بر یادگیری تأیید میکند؛ در حالی که آزمون فرضیهها، افزایش یادداری هماهنگی چشم ودست، افزایش یادداری تشخیص شکل لوحه را تأیید نمیکند. بر این اساس تأثیر چندرسانهای بر یادداری تأیید نشد. بنابراین چندرسانهایها میتوانند بر یادگیری درس لوحهنویسی فارسی مؤثر باشند اما لزوماً بر یادداری آن در دراز مدت تأثیری ندارند.