سعید غیاثی ندوشن؛ کامران مالکپور لپری؛ فاطمه رضوی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین جو پردیس دانشگاهی با خوشبینی علمی و استرس تحصیلی در بین دانشجویان بود. روش پژوهش، کمی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری این پژوهش را دانشجویان پردیس مرکزی دانشگاه علامهطباطبایی در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 7851 نفر تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و بر اساس جدول ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین جو پردیس دانشگاهی با خوشبینی علمی و استرس تحصیلی در بین دانشجویان بود. روش پژوهش، کمی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری این پژوهش را دانشجویان پردیس مرکزی دانشگاه علامهطباطبایی در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 7851 نفر تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و بر اساس جدول مورگان تعداد 381 نفر (77 نفر مرد، 116 نفر زن) بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از سه پرسشنامه (جو پردیس دانشگاهی، استرس تحصیلی و خوشبینی علمی) استفاده شد. برای تعیین صحت روایی این ابزارها از نظرات متخصصین و خبرگان در این زمینه استفاده گردید و برای اطمینان از پایایی پرسشنامهها از فرمول ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج بهدست آمده بهترتیب برای هر پرسشنامه 87/0، 81/0 و 86/0 گزارش شد. برای تحلیل داهها از دو بخش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در قسمت آمار توصیفی آمارههایی از قبیل میانگین، انحراف معیار و فراوانی و در بخش آمار استنباطی از آزمونهای کلموگروف اسمیرنف جهت نرمال بودن و از ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطۀ بین متغیرها و تعمیم نتایج نمونه به جامعه و از نرم افزار SPSS استفاده شد. طبق یافتههای تحقیق بین جو پردیس دانشگاهی با استرس تحصیلی رابطه منفی معناداری و با خوشبینی علمی رابطهی مثبت معنا داری وجود داشت؛ یعنی هر چقدر که جو همدلانهتر باشد استرس تحصیلی کمتر و خوشبینی علمی بیشتری در بین دانشجویان مشاهده میشود.
عباس عباس پور؛ حمید رحیمیان؛ علی دلاور؛ سعید غیاثی ندوشن؛ فخرالسادات هاشمیان
چکیده
بهمنظور توسعه شایستگی مدیران شرکت ملی گاز ایران و تدوین الگوی مطلوب، این پژوهش به روش ترکیبی اکتشافی انجام شد. باتحلیل دادهها 7 مؤلفه اصلی درقالب الگوی مفهومی پژوهش منعکس گردید. برمبنای یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیلهای مرحله کیفی، پرسشنامه پژوهش طراحی وروایی این پرسشنامه با استفاده از نظر صاحبنظران (74%) و پاپایی آن ازطریق ...
بیشتر
بهمنظور توسعه شایستگی مدیران شرکت ملی گاز ایران و تدوین الگوی مطلوب، این پژوهش به روش ترکیبی اکتشافی انجام شد. باتحلیل دادهها 7 مؤلفه اصلی درقالب الگوی مفهومی پژوهش منعکس گردید. برمبنای یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیلهای مرحله کیفی، پرسشنامه پژوهش طراحی وروایی این پرسشنامه با استفاده از نظر صاحبنظران (74%) و پاپایی آن ازطریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (89%) محاسبه ودر نمونه آماری 160 نفر از مدیران شرکت ملی گاز ایران که به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شده بودند، اجرا و دادههای کمی پژوهش گردآوری شد. نتایج تجزیه وتحلیل دادههای کمی نشان میدهد وضعیت کلی شایستگی مدیران در شرکت ملی گاز ایران بالاتر از میانگین و نسبتاً مطلوب بوده و همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد که مؤلفههای هفتگانه شناسایی شده دارای بار عاملی کافی جهت پیشبینی شایستگی مدیران شرکت ملی گاز ایران میباشد، لکن در بین مؤلفههای تشکیلدهنده شایستگی تحلیلگری مؤلفۀ رویکرد استراتژیک با بار عاملی 16/0 و025/0R2= دارای سطح معناداری 35/0 بودودر بعد شایستگی ذهنی مؤلفه حل مسأله وتصمیم گیری با بارعاملی 19/0 و04/0R2= دارای سطح معناداری 21/0 بودکه از مدل کلی حذف شدند؛ لذا با بهکارگیری الگوی مطلوب شایستگی مدیران، برنامههای آموزشی متناسب در جهت ارتقاء شایستگیهای مدیران برنامهریزیشده، تا افزایش مهارتها و شایستگیهای مدیران تضمین و مزیت رقابتی پایدار برای سازمان محقق گردد.