روانشناسی یادگیری
سید عباس رضوی؛ فرشته خادمی نیا؛ سید منصور مرعشی
چکیده
این پژوهش با هدف آگاهی از میزان توجه کتابهای درسی دوره دوم ابتدایی به قوه کنجکاوی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش، تحلیل محتوای کمی بود. قلمرو پژوهش، همۀ کتابهای درسی دورۀ دوم ابتدایی بوده است. برای گردآوری دادهها، از چک لیست محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی چک لیست با استفاده از شاخص CVI (والتز و باسل) محاسبه شد. برای اطمینان ...
بیشتر
این پژوهش با هدف آگاهی از میزان توجه کتابهای درسی دوره دوم ابتدایی به قوه کنجکاوی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش، تحلیل محتوای کمی بود. قلمرو پژوهش، همۀ کتابهای درسی دورۀ دوم ابتدایی بوده است. برای گردآوری دادهها، از چک لیست محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی چک لیست با استفاده از شاخص CVI (والتز و باسل) محاسبه شد. برای اطمینان از پایایی نیز ضریب پایایی مرکب محاسبه شد که 89/0 بود و نشان داد ابزار پایایی بالایی دارد. واحد تحلیل، مضمون انتخاب شد و برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی نظیر فراوانی و درصد و همچنین جدول و نمودار استفاده شد. یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که محتوای کتب درسی دوره دوم ابتدایی توجه یکسان و متوازنی به مؤلفههای کنجکاوی نداشته است. از میان مؤلفههای کنجکاوی به مؤلفه های «فعالیت مستقل» و «پرسشگری» بیشتر؛ و به مولفه های «شگفت زدگی» و «تازگی» کمتر از سایر مولفه های کنجکاوی توجه شده است. بررسی سه پایه نیز نشان داد در پایه چهارم و پنجم تا حدودی یکسان به کنجکاوی توجه شده است ولی در پایه ششم این مقدار بیشتر است. مقایسه دروس مختلف نیز نشان داد در دروس ریاضی و علوم تجربی به قوه کنجکاوی دانش آموزان بیشتر از سایر دروس توجه شده است. با توجه به این که حس کنجکاوی کودکان می تواند عامل مهمی برای یادگیری و ایجاد انگیزه درونی برای آن باشد، بنابراین پیشنهاد می شود برنامه ریزان درسی و مولفین کتب درسی در طراحی کتابهای درسی دوره ابتدایی به آن توجه بیشتری داشته باشند.
روانشناسی یادگیری
علی جلیلی شیشوان
چکیده
عوامل روانشناختی مقدمه مهمی برای شروع آسیب های ورزشی هستند و همچنین نقش مهمی در توانبخشی آسیب و در نهایت بازگشت موفقیت آمیز به بازی دارند. هدف این پژوهش پیشبینی روانشناختی عملکرد پیشبینی آسیب پذیری روانشناختی عملکردی ورزشی براساس تنظیم شناختی هیجان و حمایتهای اجتماعی در دانشجویان نخبه ورزشکار بود. روش پژوهش توصیفی از نوع ...
بیشتر
عوامل روانشناختی مقدمه مهمی برای شروع آسیب های ورزشی هستند و همچنین نقش مهمی در توانبخشی آسیب و در نهایت بازگشت موفقیت آمیز به بازی دارند. هدف این پژوهش پیشبینی روانشناختی عملکرد پیشبینی آسیب پذیری روانشناختی عملکردی ورزشی براساس تنظیم شناختی هیجان و حمایتهای اجتماعی در دانشجویان نخبه ورزشکار بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدل رگوسیونی چندگانه خطی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی ورزشکاران نخبه شهر تهران در سال 1400-1401 با دامنه سنی 18 تا 25 سال و سطوح مهارتی مختلف (ورزشکاران گروهی و انفرادی) میباشد که از این جامعه، تعداد 300 نفر بر اساس روش تعیین حجم نمونه جیمز انتخاب شدند، روش نمونهگیری به صورت دسترس بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه روانشناختی عملکرد ورزشی(IPED) ( هرندز مندو، 2006 ) اصلاح شده پرسشنامه روانشناختی لوهر ، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) (گارنفسکی و همکاران، 2002) و پرسشنامه حمایت اجتماعی SPS)) (کاترونا و راسل، 1987) استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین تواناییهای روانشناختی عملکرد با راهبردهای سازش یافته تنظیم شناختی هیجان (481/9t=،211/14 = β ، p<0.001) و حمایت اجتماعی (052/19t=،276/1 = β ، p<0.001) رابطه مثبت و معناداری در سطح احتمال یک درصد وجود دارد و بین تواناییهای روانشناختی عملکرد با راهبردهای سازش نیافته تنظیم شناختی هیجان رابطه منفی وجود دارد که از لحاط آماری معنیدار نمیباشد (396/1-t=،963/2- = β ، 164/0 p=). بنابراین نتایج نشان داد که روانشناختی عملکرد با افزایش حمایت اجتماعی و راهبردهای سازشیافته هیجان افزایش مییابد که بالطبع باعث کاهش آسیبپذیی روانشناختی عملکردی ورزشکاران میگردد
روانشناسی یادگیری
مرضیه غلامی توران پشتی
چکیده
شیوع جهانی ویروس (کووید-19 ) باعث افزایش مشکلات روانشناختی در خانواده ها گردیده است. از آنجا که تاب آوری نقش بسزایی در بهداشت روانی و جسمانی افراد دارد لذا پژوهش حاضر با هدف فراتحلیلی بر رابطه اضطراب کرونا و تاب آوری انجام شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین اضطراب کرونا و تاب آوری یک رابطه متوسط و معناداری وجود دارد میانگین اندازه اثراضطراب ...
بیشتر
شیوع جهانی ویروس (کووید-19 ) باعث افزایش مشکلات روانشناختی در خانواده ها گردیده است. از آنجا که تاب آوری نقش بسزایی در بهداشت روانی و جسمانی افراد دارد لذا پژوهش حاضر با هدف فراتحلیلی بر رابطه اضطراب کرونا و تاب آوری انجام شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین اضطراب کرونا و تاب آوری یک رابطه متوسط و معناداری وجود دارد میانگین اندازه اثراضطراب کرونا و تاب آوری در گروه دانشجویان-دانش آموزان، کادردرمان (پزشک-پرستار) و افراد سالخورده به ترتیب عبارتند از 58/0- ، 23/0 – و 23/0- می باشد این رابطه در گروه دانش آموزان و دانشحویان قویتر از گروه پرستاران و افراد سالخورده می باشد جهت تبیین رابطه سن بر اضطراب کرونا از جدول فرارگرسیونی استفاده شد و نتایج نشان داد که 22 درصد از واریانس بین گروهی که در اندازه های اثر وجود داشت به وسیله سن قابل تبیین می باشد. سوگیری انتشار بوسیله ازمون همبستگی بگ و مزوم دار انجام شد نتایج تقارن اندازه های اثر را تبیین می کند(05/0<p) . با توجه شیوع بالای اختلالات اضطرابی در هنگام شیوع ویروس (کووید-19 )و با عنایت به این مسئله که اندازه اثر این دو متغیر در دانش آموزان ودانشجویان قوی می باشد لذا به مدارس و دانشگاهها پیشنهاد می شود کلاس های آموزشی جهت افزایش تاب آوری برگزار کنند و از آنجا که این رابطه در کادر درمان و سالمندان ضعیف می باشد بهتر است برای کاهش اضطراب در این دو گروه به عوامل دیگری مانند تقویت (هوش معنوی، افزایش حقوق و دستمزد و غیره) پرداخته شود.
روانشناسی یادگیری
مرتضی زیبایی ثانی؛ محمد محمدی پور؛ ابوالقاسم شکیبا
چکیده
پژوهش حاضر باهدف مطالعه مقایسه اثربخشی آموزش یادگیری مغز محور و روش چند حسی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان پایه سوم دارای اختلال ریاضی انجامگرفته است. این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری آن دانش آموزان پایه سوم دارای اختلال ریاضی مرکز اختلالات یادگیری آموزشوپرورش سبزوار به تعداد 50 ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف مطالعه مقایسه اثربخشی آموزش یادگیری مغز محور و روش چند حسی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان پایه سوم دارای اختلال ریاضی انجامگرفته است. این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری آن دانش آموزان پایه سوم دارای اختلال ریاضی مرکز اختلالات یادگیری آموزشوپرورش سبزوار به تعداد 50 نفر در سال تحصیلی 1400-1401 بود که 45 نفر آز آنها بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهتصادف در سه گروه مساوی قرار گرفتند. ابزار پژوهش مقیاس سنجش توانمندیهای ریاضیات دانش آموزان پایه سوم تبریزی(1389) بود و گروههای آزمایش 8 جلسه 60 دقیقهای به تفکیک تحت آموزش یادگیری مغز محور و روش چند حسی قرار گرفتند و گروه کنترل آموزشی ندید. دادهها به روش تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر و آزمون تعقیبی بن فرونی تحلیل شد و نتایج حاکی از اثربخشی مثبت هر دو روش بر عملکرد ریاضی بود که اثربخشی روش یادگیری مغز هم در پسآزمون و هم در دوره پیگیری بیش از آموزش چند حسی بود(05/0>P). بر همین اساس میتوان از این دو روش در جهت افزایش عملکرد ریاضی دانش آموزان با نقص یادگیری ریاضی استفاده نمود
روانشناسی یادگیری
محمد احمدی ده قطب الدینی؛ محمد شرفی؛ مریم غلامرضایی نژاد اناری؛ الهام محمودآبادی
چکیده
این مطالعه باهدف بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم بین خودکارآمدی تحصیلی، اهداف پیشرفت 2×3 و انگیزش درونی- بیرونی دانشآموزان متوسطه دوم شهر انار انجام گرفت. این مطالعه از نوع همبستگی است و 270 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به سؤالات مقیاس انگیزش پیشرفت والرند و همکاران (1992)، خرده مقیاس خودکارآمدی ...
بیشتر
این مطالعه باهدف بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم بین خودکارآمدی تحصیلی، اهداف پیشرفت 2×3 و انگیزش درونی- بیرونی دانشآموزان متوسطه دوم شهر انار انجام گرفت. این مطالعه از نوع همبستگی است و 270 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به سؤالات مقیاس انگیزش پیشرفت والرند و همکاران (1992)، خرده مقیاس خودکارآمدی تحصیلی، پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (MSLQ) پینتریچ و دیگروت (1990) و پرسشنامه اهداف پیشرفت 2×3 الیوت و همکاران (2011) پاسخ دادند، دادهها نیز با استفاده از روش تحلیل مسیر تحلیل شد. نتایج نشان داد اثر مستقیم خودکارآمدی تحصیلی بر اهداف تکلیف-گرایش، تکلیف-اجتناب، خود-گرایش، خود-اجتناب، دیگری-گرایش، دیگری-اجتناب، انگیزش درونی و بیرونی مثبت و معنیدار است. نتایج دیگر نشان داد اثر مستقیم اهداف تکلیف-گرایش بر انگیزش درونی مثبت و معنیدار اما اثر مستقیم اهداف خود-گرایش، خود-اجتناب و دیگری-اجتناب منفی و معنیدار و اثر مستقیم اهداف تکلیف-اجتناب و دیگری-گرایش معنیدار نبود. اثر مستقیم اهداف خود-اجتناب بر انگیزش بیرونی منفی و معنیدار اما اثر مستقیم اهداف تکلیف-گرایش، تکلیف-اجتناب، دیگری-گرایش، دیگری-اجتناب و خود-گرایش معنیدار نبود. نتایج واسطهای نیز نشان داد اهداف تکلیف-گرایش نقش واسطهای مثبت و معنیدار و اهداف خود-گرایش و خود-اجتناب نقش واسطهای منفی و معنیدار در رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش درونی دارند، همچنین اهداف خود-اجتناب نقش واسطه-ای منفی و معنیدار در رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش بیرونی داشتند. این نتایج نشان داد نوع اهداف پیشرفتی که یادگیرندگان اقتباس میکنند، میتواند بر رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی و نوع انگیزش یادگیرنده بهخصوص انگیزش درونی اثرگذار باشد.
ابراهیم ابوالقاسمی؛ علی دلاور؛ محمدمهدی فرقانی؛ عطاالله ابطحی؛ فاطمه قائمی
چکیده
کودکان مبتلا به بیماری دیابت، شرایط ناتوان کنندهای را تجربه میکنند، این شرایط به گونهای است که میتواند بر شادکامی و امیدواری کودک مبتلا به دیابت تاثیر بگذارد. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تعاملی مبتنی بر رسانههای نوین بر بر شادکامی و پذیرش بیماری در کودکان مبتلا به دیابت نو ع 2 بود. این پژوهش از نظر روششناسی ...
بیشتر
کودکان مبتلا به بیماری دیابت، شرایط ناتوان کنندهای را تجربه میکنند، این شرایط به گونهای است که میتواند بر شادکامی و امیدواری کودک مبتلا به دیابت تاثیر بگذارد. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تعاملی مبتنی بر رسانههای نوین بر بر شادکامی و پذیرش بیماری در کودکان مبتلا به دیابت نو ع 2 بود. این پژوهش از نظر روششناسی نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز درمانی گابریک و کلینیکهای دیابت شهر تهران در سال 1399-1398 بود که از این جامعه نمونهای به حجم 44 نفر (24 نفر در گروه آزمایش و 19 نفر در گروه کنترل) با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند و در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. الگو آموزشی پس از اجرای پیش آزمون برای کودکان گروه آزمایش به مدت 6 جلسه اجرا گردید. گروه کنترل آموزش روانشناختی خاصی دریافت نکرد. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از آزمون آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد الگوی آموزش تعاملی مبتنی بر رسانههای نوین بر شادکامی و امیدواری روانی کودکان دیابتی تاثیر معنادار دارد (05/0p<). براساس نتایج به دست آمده میتوان نتیجه گرفت الگوی آموزش تعاملی مبتنی بر رسانههای نوین میتوان به عنوان روش مداخلهای کودکان مبتلا به دیابت در کنار درمان دارویی مورد استفاده قرار گیرد.واژگان کلیدی: الگوی آموزشی تعاملی مبتنی بر رسانههای نوین، شادکامی، امیدواری، کودکان مبتلا به دیابت نو ع 2
روانشناسی یادگیری
حسین نادری پور؛ ابوالقاسم یعقوبی؛ رسول کردنوقابی؛ شهریار یارمحمدی واصل
چکیده
هدف از این پژوهش تدوین مدل علی درگیری تحصیلی برمبنای ذهن آگاهی تحصیلی با میانجیگری ترس از شفقت به خود، خردورزی تحصیلی و هسته ارزشیابی خود در دانشجویان بود. روش پژوهش همبستگی (در قالب مدل سازی معادلات ساختاری) بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلیسینا همدان در سال تحصیلی 1402-1401 بود. برای تعیین حجم نمونه با استفاده ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تدوین مدل علی درگیری تحصیلی برمبنای ذهن آگاهی تحصیلی با میانجیگری ترس از شفقت به خود، خردورزی تحصیلی و هسته ارزشیابی خود در دانشجویان بود. روش پژوهش همبستگی (در قالب مدل سازی معادلات ساختاری) بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلیسینا همدان در سال تحصیلی 1402-1401 بود. برای تعیین حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای تعداد 420 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامۀ درگیری تحصیلی (Reeve & Tseng, 2011; Reeve, 2013)، پرسشنامه ذهن آگاهی تحصیلی، مقیاس ترس از شفقت به خود (Gilbert et al., 2011)، مقیاس خردورزی تحصیلی، و مقیاس هسته ارزشیابی خود (Judge et al., 2003) بود. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها بیانگر آن بود که مدل با برازش مناسبی مورد تأیید قرار گرفته است، به طوری که همۀ شاخص ها مدل را تأیید نمودند. نتایج مدل نشان داد که ذهن آگاهی تحصیلی، ترس از شفقت به خود، خردورزی تحصیلی و هسته ارزشیابی خود در متغیر درگیری تحصیلی اثر مستقیم و معناداری داشته اند. همچنین نتایج نشان داد که ذهن آگاهی تحصیلی با میانجیگری ترس از شفقت به خود، خردورزی تحصیلی و هسته ارزشیابی خود در متغیر درگیری تحصیلی اثر معناداری داشته است. در این پژوهش، نقش متغیرهای ذکر شده در درگیری تحصیلی دانشجویان تأیید شد. این امر نشان دهندۀ اهمیت توجه به این چهار متغیر در جهت تبیین درگیری تحصیلی است.
روانشناسی یادگیری
مجتبی جهانی فر؛ فاطمه دهقانی
چکیده
خودپنداره و خودکارآمدی، مهمترین باورهای شایستگی تحصیلی هستند که البته آگاهی اندکی در مورد نقش این باورها در درس علوم وجود دارد و تا کنون روابط ساختاری جداگانه بین این باورها و پیشایندها و پیامدهای آموزشی در درس علوم در ایران مورد بررسی قرار نگرفته است. پژوهش حاضر این روابط ساختاری را با استفاده از رگرسیون متغیرهای مکنون، در مجموعه ...
بیشتر
خودپنداره و خودکارآمدی، مهمترین باورهای شایستگی تحصیلی هستند که البته آگاهی اندکی در مورد نقش این باورها در درس علوم وجود دارد و تا کنون روابط ساختاری جداگانه بین این باورها و پیشایندها و پیامدهای آموزشی در درس علوم در ایران مورد بررسی قرار نگرفته است. پژوهش حاضر این روابط ساختاری را با استفاده از رگرسیون متغیرهای مکنون، در مجموعه دادههای مربوط به 920 دانش آموز ایرانی مورد بررسی قرار داده است. نتایج نشان داد که همبستگی بین خودکارآمدی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی در درس علوم 47/0= ρ است، که نشان از مجزا بودن عوامل ساختاری باورهای شایستگی تحصیلی در درس علوم دارد، خودکارآمدی تحصیلی علوم در مقایسه با خودپنداره تحت تأثیر شدیدتر پیشایند فرصت های یادگیری مبتنی بر کاوشگری قرار داشت. خودپنداره تحصیلی علوم، پیشبینیکننده بهتری برای انگیزه آیندهنگرانه و ایجاد آرزوی شغلی بود، این در حالی است که خودکارآمدی، پیشبینیکننده بهتری در مورد تواناییهای کنونی شاگردان در درس علوم است. برنامههای آموزشی مبتنی بر کاوشگری، بازخورد مثبت و فردی ارائه شده توسط معلمان علوم، ایجاد فرصتهایی برای دانشآموزان به منظور مشارکت در تجربه های آزمایشگاهی، میتوانند به تقویت باورهای شایستگی تحصیلی درس علوم کمک کنند. پیشنهاد ما طراحی آموزشی درس علوم مبتنی بر سازنده گرایی، توسعه کارهای دست ورزی در مدارس، و طراحی فعالیت های کلاسی مبتنی بر مشارکت توسط معلمان علوم، به منظور تقویت خودپنداره و خودکارآمدی تحصیلی شاگردان است، این تقویت، پیامدهایی از قبیل پیشرفت سواد علمی و ایجاد آرزوها و انگیزههای مثبت شغلی را در پی خواهد داشت.
روانشناسی یادگیری
احمدرضا قلی پور؛ طیبه تجری؛ علی اصغر بیانی؛ جوانشیر اسدی
چکیده
هدف از این پژوهش واکاوی مؤلفههای شناختی بود که در فرایند ترغیب به رفتار کارآفرینانه نقش علی ایفا کردند. روش پژوهش کیفی و بر اساس نظریه دادهبنیاد بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارآفرینان صنایع تبدیلی کشاورزی استان مازندران در مقطع زمانی زمستان 1400 تا بهار 1401 و نمونه آماری پژوهش 21 نفر از خبرگان سازمانی و نظری بودند که به روش نمونهبرداری ...
بیشتر
هدف از این پژوهش واکاوی مؤلفههای شناختی بود که در فرایند ترغیب به رفتار کارآفرینانه نقش علی ایفا کردند. روش پژوهش کیفی و بر اساس نظریه دادهبنیاد بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارآفرینان صنایع تبدیلی کشاورزی استان مازندران در مقطع زمانی زمستان 1400 تا بهار 1401 و نمونه آماری پژوهش 21 نفر از خبرگان سازمانی و نظری بودند که به روش نمونهبرداری هدفمند و از نوع گلوله برفی شناسایی و با استفاده از روش مصاحبه نیمهساختاریافته مورد مطالعه قرار گرفتند. دادههای گردآوری شده براساس شیوه اشتراوس و کوربین (1998) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های فرآیند کدگذاری 275 کد باز بود که پس از گذراندن مراحل کدگذاری باز، مرکزی و انتخابی. 25 مقوله فرعی و 11 مقوله اصلی شناسایی و در 5 محور طبقه بندی شدند که عبارتند از: انگیزش شناختی (ادراک نیازهای مالی و نیاز روانشناختی)، بسترهای شناختی (نگرش کارآفرینانه، توانائیهای آموختهشده کارآفرینی، ویژگیهای شخصیتی و کارآفرینانه)، مداخلهگرها (مداخلات شناختی)، راهبردها (خودشکوفایی، تفکر کارآفرینانه، ساختارسازی) و پیامدها (نتایج شناختی و نتایج فراشناختی) حول مقوله محوری (مؤلفههای شناختی الگوی ترغیب). نتایج در قالب الگوهای پارادایمی و مفهومی شکل گرفت. یافتههای این مطالعه میتواند در سطح کلان برای سیاست-گذاران کشوری و مدیران اجرایی بخش دولتی و خصوصی و در سطح خرد برای ترغیب دانشجویان و علاقمندان به کارآفرینی مورد استفاده واقع شود.
ریحانه رحیمی؛ شیرین رشیدی
چکیده
یاریگری که یکی از انواع رفتار جامعهپسند است به اقدام یا فعالیت دواطلبانهای اشاره دارد که فرد در جهت کمک به دیگران بدون داشتن هرگونه چشم داشت یا انتظاری نشان میدهد. در این پژوهش هدف ساخت ابزاری روا و پایا جهت اندازهگیری سازه یاریگری بود. پرسشنامه یاریگری براساس مطالعه پیشینه توسط پژوهشگران طراحی و با نظر متخصصین تغییراتی ...
بیشتر
یاریگری که یکی از انواع رفتار جامعهپسند است به اقدام یا فعالیت دواطلبانهای اشاره دارد که فرد در جهت کمک به دیگران بدون داشتن هرگونه چشم داشت یا انتظاری نشان میدهد. در این پژوهش هدف ساخت ابزاری روا و پایا جهت اندازهگیری سازه یاریگری بود. پرسشنامه یاریگری براساس مطالعه پیشینه توسط پژوهشگران طراحی و با نظر متخصصین تغییراتی در آن اعمال و در نهایت با 30 گویه برای اجرای نهایی آماده شد. این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و جامعه آماری مورد مطالعه دانشجویان روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1402-1401 بودند که از طریق روش نمونهگیری چندمرحلهای به حجم 242 از این جامعه انتخاب شدند. بعد از طراحی پرسشنامه همسانی دورنی سؤالات از طریق ضریب آلفا کرونباخ و روایی سازه آن از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین روایی واگرا از طریق سؤالات خودمحوری بررسی شد و روایی واگرای آن تأیید شد. تحلیل عاملی 5 عامل شامل کمکهای داوطلبانه، کمک به خانوداه و دوستان، کمک به فامیل و غریبهها، کمکهای کوچک و کمک-های موقتی را شناسایی کرد. همچنیننتایج نشان داد که افراد تمایل بیشتری برای کمک به افراد خانواده و دوستانشان دارند که این نتیجه با نظریههای تکاملی موجود در این زمینه همخوانی دارد. پژوهش حاضر بر روی دانشجویان انجام شده و قابل تعمیم به سایر اقشار نیست، لذا توصیه میشود این ابزار در سایر اقشار و ردههای سنی دیگر نیز اجرا و ویژگیهای روانسنجی آن مورد مطالعه قرار گیرد.